Omroep BNN-VARA onder verscherpt toezicht gesteld

De toezichthouder op de omroep stelde DWDD onder verscherpt toezicht nadat het programma reclame maakte voor een eigen restaurant.

BNN-VARA is in december vorig jaar na het mislukken van het DWDD-pop-uprestaurant onder verscherpt toezicht geplaatst door mediatoezichthouder het Commissariaat voor de Media (CvdM).

Dit gebeurde nadat de omroep meerdere malen de regels had overtreden bij nevenactiviteiten. Zo maakte De Wereld Draait Door in zendtijd reclame voor het restaurant, dat het tv-programma eind december wilde exploiteren in Amsterdam. Het restaurant ging in plaats van de geplande drie weken al na twee dagen dicht. Zeker is dat men ten minste 240.000 euro misliep: er werden drieduizend gasten verwacht à 79,95 euro per couvert.

Uit onderzoek van NRC blijkt dat BNN-VARA de financiële risico’s van het restaurant te rooskleurig voorspiegelde, toen de omroep het CvdM om toestemming vroeg voor de nevenactiviteit. Uit documenten, verkregen na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, blijkt dat BNN-VARA ook bij andere nevenactiviteiten – dvd-verkoop en de ticketverkoop voor festival De Wereld Draait Buiten – de regels overtrad. Financiële details zijn weggelakt uit de gegevens, volgens de omroep om concurrentie- en privacyredenen.

BNN-VARA erkent in een reactie dat in het verleden aanvragen voor nevenactiviteiten niet altijd zorgvuldig zijn verlopen, maar dat staat volgens de omroep „los van de zorgvuldigheid waarmee DWDD te werk gaat”.

Het Commissariaat heeft BNN-VARA inmiddels onder ‘intensief toezicht’ geplaatst. De toezichthouder houdt „nauwgezet” in de gaten of de uitzendingen van DWDD en de ontwikkelingen rond dit programma binnen de Mediawet blijven. Boetes heeft het CvdM echter niet uitgedeeld, ondanks herhaaldelijke waarschuwingen.

Volgens het Commissariaat toont het DWDD-restaurant dat nevenactiviteiten van omroepen complexer en risicovoller worden. Vroeger verdienden zij vooral bij met de verkoop van cd, dvd’s en de rechten op programma’s. Tegenwoordig bedenken omroepen ingewikkelder manieren om extra inkomsten te verwerven.

Bijverdienen wordt gestimuleerd door staatssecretaris Dekker (VVD, Media). Hij snoeide fors in het mediabudget, maar Hilversum mag wel meer bijklussen.