Instagram gaat algoritmes gebruiken voor volgorde foto’s

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Met de enorme toename van het aantal foto’s en filmpjes op Instagram zien gebruikers lang niet alles meer. Daarom gaat Instagram nu ook algoritmes gebruiken voor de volgorde van foto’s, schrijft Quartz. Gebruikers missen nu 70 procent van alles wat op hun tijdlijn wordt geplaatst en met de algoritmen zullen ze volgens Instagram in ieder geval zien wat ze zelf het belangrijkst vinden.

Dat de tijdlijn meer op die van Facebook gaat lijken was eigenlijk onvermijdelijk sinds Facebook in 2012 Instagram overnam. Gebruikers zien het afstappen van de chronologische volgorde eigenlijk niet zitten, maar dat was ook zo met de advertenties en daar zijn ze uiteindelijk ook aan gewend geraakt.

Het bedrijf gaat de veranderingen in de tijdlijn de komende maanden uitrollen. Het algoritme baseert zich voor de volgorde van plaatsing van de foto’s op de relatie met degene die de foto heeft gepost, het moment waarop de foto is gepost en de waarschijnlijkheid dat de gebruiker het leuk vindt/

Amerikaanse banken vragen FED om renteverhoging

Amerika’s grootste bankenorganisatie roept de FED op om vast te houden aan het pad van geleidelijke renteverhoging. Vertraging daarvan, of nog erger negatieve rente, zou schadelijk zijn. Dat zegt hoofdeconoom James Chessen van the American Bankers Association in de Financial Times.

“They should be raising rates. I’m not suggesting it should be aggressive or instant. But it needs to be a firm path. My concerns are that there are things that are happening in the economy because credit has been so low for so long.”

FED-voorzitter Janet Yellen zei vorige maand dat ze negatieve rente niet uitsloot, al acht ze het niet waarschijnlijk. Maar volgens Chessen is het na de jarenlange historisch lage rente nu echt tijd om weer stap voor stap omhoog te gaan.

“There’s greater corporate debt worldwide. Some of that’s very good — it’s stimulated some good growth — but when you get too much debt you end up creating problems in the future.”

Chipotle geeft gratis burrito’s weg om klanten terug te winnen

Een gratis burrito verorberen, daarna niet ziek worden en dat vervolgens aan je vrienden vertellen. Met het weggeven van gratis burrito’s probeert de vorig jaar door slechte hygiëne in opspraak geraakte fastfood-keten Chipotle Mexican Grill loyale klanten weer terug te krijgen, schrijft Reuters.

Sinds Chipotle in verband is gebracht met uitbraken van E. coli, salmonella en het norovirus zijn de verkopen hard teruggelopen. In januari was de omzet 36 procent lager dan een jaar eerder en in februari nog altijd 26 procent.

Volgens marketing-strateeg Tushar Parashar helpt gratis eten weggeven dan ook alleen bij hele trouwe klanten, incidentele klanten die zich zorgen maken over hun gezondheid zijn niet zo makkelijk:

“People who are seriously loyal are easy to win over, but a free burrito is not enough to get you to come back.”

De gratis burrito’s zijn de kern van de strategie van Chipotle om hun restaurants weer vol te krijgen. Ze worden voorlopig alleen weggegeven aan klanten die minstens 25 keer per jaar bij de keten kwamen eten. Gezamenlijk zijn die loyale klanten goed voor 20 procent van de omzet.