Hoe reageert Nederland op zelfrijdende auto’s?

Vandaag gaan zestig semi-zelfrijdende auto’s de openbare weg op. Het is de eerste grote Europese test. Waarom loopt Nederland hierin voorop? En vijf andere vragen.

Vandaag gaan ze de weg op. Zestig semi-zelfrijdende auto’s verruilen de testbaan voor de openbare weg. De A2 om precies te zijn. De auto’s rijden van Amsterdam naar Beesd en terug, tussen het normale verkeer. Het is de eerste grote test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa.

De auto’s zijn voorzien van vergaande rijondersteuning, zoals Adaptive Cruise Control (ACC); dat de snelheid en volgafstand tot de voorganger bepaalt. En Lane Keeping, dit systeem herkent de rijstrookmarkering. Vorig jaar reden al dertien van deze auto’s op het testcircuit in Lelystad.

Wordt het nou spannend vandaag, voor het eerst op de weg? En hoe komt het eigenlijk dat Nederland voorop loopt in het testen van zelfrijdende auto-technologie? We vragen het aan Peter Morsink, verkeersexpert bij Royal HaskoningDHV, het ingenieursbureau dat samen met Aon, Business Lease Nederland en Prodrive Training de tests organiseert.

1| We zien straks twaalf ‘treintjes’ van vijf auto’s voorbij komen op de A2. Hoe bijzonder is dat?

“Dit is de eerste grote Europese test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Auto’s met ACC-technologie zijn gewoon te koop, dat is eigenlijk dus niets nieuws. Maar wat we nog niet goed weten, is welke kansen en risico’s deze semi-zelfrijdende auto’s met zich meebrengen op het gebied van verkeersveiligheid. Door dit nu uit te proberen, leren we bij en zijn we voorbereid als de zelfrijdende auto straks op de Nederlandse wegen zijn intrede doet.”

2| Wat was de belangrijkste les op het testcircuit?

“Dat we beter niet met een peloton langer dan zes auto’s moeten gaan rijden. Wat blijkt, is dat wanneer de auto’s voorin het peloton stevig moeten remmen, de auto’s achterin niet in staat zijn om snel genoeg te reageren. Niet automatisch althans. De bestuurders moeten dus zelf alert blijven en zelf bijremmen. We drukken iedereen die in deze auto’s rijdt dan ook op het hart: dit is geen volledig zelfrijdende auto.”

3| Volledig zelfrijdend, zover zijn we nog niet?

“Nee, deze auto’s kijken enkel naar hun voorganger. Een radar scant de afstand tot de auto voor je en bepaalt de snelheid. De camera’s scannen de markeringen op de weg. Het wordt pas echt bijzonder als de auto’s met elkaar gaan communiceren. Daar wordt nu aan gewerkt. Het hoeft echt nog maar een paar jaar te duren voordat dit soort systemen op de markt komen.”

Royal HaskoningDHV

De test moet uitwijzen of het gebruik van Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en Blind Spot bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag. Royal HaskoningDHV
 

4| Waar ga je op letten vandaag?

“We gaan kijken hoe het verkeer op de openbare weg reageert op het peloton semi-zelfrijdende auto’s. Zien we een jojo-effect optreden in de rij? Zien we dat andere auto’s in het peloton terechtkomen? En hoe reageert het peloton daarop? Kortom: kijken hoe op allerlei situaties gereageerd wordt en onderzoeken of de nieuwe technologie bijdraagt aan betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag. Ook zijn we benieuwd naar de ervaring van de bestuurder. Voelen zij zich veilig en comfortabel?”

5| Is het nog spannend?

“In feite niet. Veiligheid boven alles. De pelotons blijven zo veel mogelijk op één rijstrook rijden. Maar we zijn natuurlijk erg benieuwd hoe het overige verkeer op de pelotons reageert.”

De toekomst van zelfrijdende auto’s:

6| Waarom gebeurt dit in Nederland?

“Nederland is zich aan het profileren als koploper op het gebied van zelfrijdende auto-technologie. Minister Schultz wil dit onderwerp op de Europese agenda zetten en onderzoeken wat nodig is om de introductie van zelfrijdende voertuigen internationaal mogelijk te maken. Ook private partijen willen voorop lopen in de ontwikkeling naar een volledig zelfrijdende auto, zodat ze daar zelf beter op in kunnen spelen.”

“We hebben in Nederland natuurlijk maar een kleine auto-industrie, vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland. Maar ons wegennet is een van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. In Nederland voelen we misschien wat meer de noodzaak van een collectieve aanpak door onze relatief hoge filedruk. We hebben internationaal ook een positie hoog te houden op het gebied van verkeersveiligheid.”

Onze techredacteur Marc Hijink maakte eerder al een ritje in een semi-zelfrijdende Tesla: