Hij maakte iets stuk dat nooit meer goed komt

Een chauffeur van een monstertruck reed in 2014 in Haaksbergen een menigte in. Maandag stond hij voor de rechter.

Foto ANP

Het woord spijt kwam op de eerste zittingsdag niet uit zijn mond. Na aangrijpende verklaringen van slachtoffers van het monstertruckongeluk in 2014, maandag uitgesproken voor de rechtbank van Almelo, reageerde chauffeur Mario D. (51 jaar) uit Vijfhuizen met één zin: „Ik kan het toch nooit meer goedmaken.” D. wordt verdacht van dood en zwaar letsel door schuld.

Slachtoffers, hun nabestaanden en vertegenwoordigers vertelden, een enkeling zeer geëmotioneerd, over verwoeste levens na de dramatisch verlopen stunt, waarbij D. het publiek inreed. Er vielen drie doden, 28 mensen raakten gewond.

Onder hen Michael Molthoff. Hij moet zijn tong grotendeels missen; hij heeft moeite met praten en kan nooit meer vast voedsel eten. Zijn gezicht is blijvend verminkt.

De dochter van de overleden Geert Striezenau sprak over „een verschrikkelijke dag met grote gevolgen”. Ze zag hoe de truck op haar afkwam, liet zich achterover vallen, waardoor het gevaarte net langs haar heenging. Toen ze opkeek, zag ze allemaal gewonde mensen liggen, onder wie haar eigen vader. „Een nachtmerrie waar ik niet meer uit wakker word.”

Een lijst met slachtoffers

De rechter las een lijst met namen voor van slachtoffers en hun verwondingen: botbreuken, klaplongen, gescheurde organen, hersenletsel. Velen slapen nog altijd slecht en zijn of waren in therapie.

„Er is iets stukgemaakt, dat nooit meer goed komt”, zei de vader wiens zoontje Tim (5) is overleden. Dochter Marit raakte ernstig gewond, maar herstelde. Hij en zijn vrouw kregen een tweeling: „Maar we voelen ons schuldig. Als Tim nog had geleefd, waren zij er niet geweest.” Marit is blij met een tweeling. De vader: „Ze zei: ‘Nu hebben we één reserve.’ Maar zo hoort een kind niet te denken.”

Mario D. keek tijdens de zitting recht voor zich uit, af en toe de handen ineengeslagen, spelend met zijn duimen. Op de vraag wat er precies is gebeurd die middag, hield D. vol dat het gas van zijn monstertruck bleef „openstaan”, nadat hij over een rij autowrakken was heen gereden. D. zei: „Ik draaide eraf, wilde insturen en remmen, maar het gas bleef openstaan. Als het gas openstaat, kun je remmen wat je wilt. (…) Dan druk je de noodknop in, maar dan is het al te laat.’’

De rechter twijfelde of D. werkelijk „met volle kracht” heeft geremd, zoals hij tijdens de zitting beweerde. Dat blijkt niet uit onderzoek. „Is het werkelijk zo of vult u dat zelf in?’’, vroeg hij zich af. Volgens hem verklaarde D. meteen na het ongeval dat „het gas is blijven hangen of ik heb ernaast getrapt”. Waarop de rechter uiteindelijk constateerde: „Wij blijven op een iets ander niveau praten.’’ Technisch onderzoek wees niets uit over de oorzaak.

‘Hij had beter moeten inschatten’

Meerdere slachtoffers maakten D. verwijten. „Hij had het beter moeten inschatten’’, vond Carmen Alberts, een slachtoffer dat blijvend last houdt van haar been. Het plein was te klein voor zo’n stunt, is de opvatting. D. zei in zulke gevallen de snelheid aan te passen. „Zonder probleem met het gaspedaal, had ik de draai gemakkelijk kunnen maken.”

De verdachte chauffeur was op de hoogte van Amerikaanse richtlijnen die voorschrijven dat er geen publiek in de rijrichting mag staan, maar meende dat Amerikaanse shows „niet vergelijkbaar” zijn. Over slecht onderhoud van de truck, loszittende bouten en moeren, zei hij: „Alles wordt voor elke show nagekeken en gecontroleerd.” Deze dinsdag is de tweede zittingsdag.

    • Annette Toonen