Explosieve, overtuigende Macbeth

Generaal Macbeth en zijn Lady delen een geheim: ze verlangen naar een kind. Regisseur Lucas De Man van Het Zuidelijk Toneel maakt deze wens van de Macbethjes tastbaar: op het voortoneel plaatst hij een jongetje dat de gehele tragedie bouwt met rode legosteentjes.

Het kind symboliseert nog meer: tijdens de oorlog vindt het de dood. Hiermee is de lijn naar de actualiteit getrokken. Macbeth toont gelijkenis met generaal Van Uhm, bevelhebber van de Nederlandse troepen in Afghanistan. Die verloor in de strijd zijn zoon.

Deze versie van Macbeth speelt zich af in een klinisch en abstract decor. Bewerker Jamal Ouariachi past twee ingrepen toe. De Lady Macbeth van een grandioos acterende Saskia Temmink is niet de ambitieuze opzwepende vrouw van altijd, maar een vrouw die in tijden van oorlog haar huwelijksleven wil redden. Aanvankelijk helpt ze Macbeth door zijn aartsrivaal Duncan te vermoorden, waarna ze opkomt met rood bebloede handen. Maar hiermee roept ze het noodlot juist op. Macbeth, een bij vlagen extreem emotioneel acterende Mark Kraan, vervalt tot waanzin. Met ontbloot bovenlijf trilt en siddert hij op de bühne.

De andere verwijzing is die naar televisieshows die de politiek bepalen. Macbeth moet uitleg geven van zijn wrede tirannie. De scherpzinnige vragen van interviewster Isil Vos drijven hem in het nauw: het zelfinzicht moordenaar te zijn ontwricht hem. In gejaagd gespeelde scènes laat deze explosieve Macbeth overtuigend zien dat geweld altijd meer geweld oproept, en nooit minder.

    • Kester Freriks