Anderhalf jaar cel geëist tegen chauffeur monstertruck

Tegen de organisator van het evenement waar het fatale ongeluk plaatsvond, eist het OM een voorwaardelijke boete van 25.000 euro.

Foto: Vincent Jannink / ANP

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdag anderhalf jaar cel geëist tegen de chauffeur van de monstertruck die tijdens een show in Haaksbergen het publiek in reed. Bij het dodelijke ongeval in september 2014 vielen drie doden en 28 gewonden.

Evenementenorganisator Stichting Sterevenementen (SSH) en chauffeur Mario D. uit Vijfhuizen worden dood door schuld en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel ten laste gelegd. Tegen SSH werd een voorwaardelijke boete van 25.000 euro geëist. Als het aan het OM ligt krijgt D. ook een tienjarig verbod om werkzaamheden als stuntman uit te voeren. NRC-verslaggeefster Annette Toonen was bij het bekendmaken van de eis aanwezig:

Twitter avatar jeemgee Annette Toonen Officier vermoedt dat verdachte Mario D., in paniek of in onmachtige toestand zijn monstertruck niet op tijd heeft ingedraaid.

Volgens het OM is er sprake van grove schuld. De 51-jarige chauffeur wordt zelf verantwoordelijk gehouden voor het ongeluk. Hij zou onvoldoende gedaan hebben om de monstertruck tot stilstand te brengen. Bovendien had hij op het parkeerterrein nooit mogen instemmen met het uitvoeren van de stunt, zo zegt het OM:

“De parkeerplaats waar de stunt werd gehouden was te klein en hij had niet in de richting van het publiek mogen rijden. Als dit anders was geweest, was dit drama niet gebeurd. Hij heeft grove fouten gemaakt. D. heeft de gevolgen natuurlijk nooit gewild.”

Monstertruckbestuurder Mario D. heeft “onvoorzichtig gehandeld”, erkent zijn advocaat Rob Oude Breuil. Daardoor heeft hij verantwoordelijkheid voor het monstertruckdrama in september 2014 in Haaksbergen. Maar D. is ook slachtoffer van het drama, vindt zijn raadsman.

Daarom pleit de advocaat voor een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf voor zijn cliënt. Aan de eis van 1,5 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf van de aanklager, moet de rechtbank in Almelo volgens hem voorbij gaan. De gemeente Haaksbergen en de ambtenaren die de vergunning afgaven, worden niet vervolgd.

Geen tijd om te corrigeren

Tijdens een voorbereidende rechtszitting in oktober stelde officier van justitie Aidan van Veen dat er “nul komma nada ruimte en nul komma nada tijd was” om de truck te corrigeren. Volgens justitie zou er 3,3 meter ruimte zijn geweest tussen de monstertruck en de toeschouwers als de chauffeur de draai wel goed had kunnen maken, nadat hij over een rij autowrakken was heengereden. De officier noemde dat in oktober al “bizar weinig” ruimte.

Niet waarschijnlijk dat gas bleef hangen

Uit beelden van het ongeluk blijkt dat de achterwielen “niet hebben ingestuurd”, staat in een onderzoeksverslag. Tijdens tests is gebleken dat de besturing van de achterwielen soms wel en soms niet werkte, mogelijk door een loszittende kabel. Of de aansluiting al los zat of tijdens de proeven is losgeraakt, kan niet met zekerheid worden gezegd. Mario D. zei eerder in een interview met dagblad De Twentsche Courant Tubantia dat het gas bleef hangen door een glassplinter in de gastoevoer.

In de toelichting bij de eis laat de officier van justitie weten dat na onderzoek “geen enkele aanleiding” is om aan te nemen dat het gas om die reden bleef hangen. Het OM verwijt de chauffeur dat hij in de truck is gestapt, terwijl hij wist dat er tijdens en na de stunts mankementen aan waren.

“De chauffeur realiseert zich dat wel, maar handelt er totaal niet naar. Hij zorgt niet voor de juiste ruimte en extra veiligheidsmaatregelen. Hij neemt het risico, hij denkt ‘het zal wel goed zitten.’”