Steeds minder slimme leerlingen vervelen zich op school. Dat meldt het ministerie van Onderwijs maandag. Het Plan Aanpak Toptalenten 2014 - 2018 lijkt daarmee te werken, stelt het departement. Het aantal toptalenten dat zich op school zit te vervelen is in twee jaar tijd zelfs bijna gehalveerd.
Het Plan Aanpak Toptalenten 2014 - 2018 omvat maatregelen om schoolkinderen met maatwerk voldoende uit te dagen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld examen doen op een hoger niveau in een vak waarin ze heel goed zijn. Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker stelt in een persverklaring:
“Er is steeds meer een cultuur waarin toptalenten op school mogen uitblinken en waarin ook zij ’s middags geïnspireerd weer naar huis gaan. Ik ben trots op wat de scholen in korte tijd bereikt hebben en deze stijgende lijn gaan we de komende twee jaar voortzetten.”
Van 54 naar 24 procent
Bij een meting in 2014 zei 24 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs zich bijna altijd of vaak te vervelen op school. Onder de uitblinkers was dit zelfs ruim de helft: 56 procent.
Ondertussen geeft nog maar 14 procent van alle leerlingen volgens het ministerie aan zich regelmatig te vervelen. Bij toptalenten is het percentage gedaald naar 24 procent. Op basisscholen, waar nu voor het eerst ook is gemeten, verveelt 16 procent van de leerlingen zich regelmatig.
Steeds meer leraren doen niet alleen iets extra’s voor leerlingen die achterop (dreigen te) raken, maar ook iets voor de toptalenten van hun school. In het basisonderwijs steeg het percentage leraren dat dit doet van 85 procent in 2014 naar 98 procent nu. In het voortgezet onderwijs steeg het percentage van 52 procent naar 76 procent.