Bestuurder monstertruck Haaksbergen: gas bleef hangen

Maandag is de strafzaak tegen de stichting en monstertruckchauffeur Mario D. uit Vijfhuizen begonnen.

Dekens en verband naast de wielen van de monstertruck die bij een evenement in Haaksbergen het publiek in is gereden. Foto Vincent Jannink / ANP

Het gas van zijn monstertruck bleef openstaan, verklaarde chauffeur Mario D. uit Vijfhuizen (51) maandagochtend voor de rechtbank in Almelo, waar hij terecht staat voor dood door schuld en zwaar letsel door schuld. Bij een stunt met de truck, in Haaksbergen in september 2014, kwamen drie mensen om het leven en raakten 28 mensen gewond.

Zowel de chauffeur als de organiserende Stichting Sterevenementen staat maandag terecht in een strafzaak. D. zei:

,,Ik wilde insturen en remmen, maar het gas bleef openstaan. Als het gas openstaat, kun je remmen wat je wilt. Ik rijd negen jaar met deze truck, maar ik heb dit nooit eerder gehad. Dan druk je de noodknop in, maar dan is het al te laat.’’

De voorzitter van Stichting Sterevenementen zei eerder op de dag niet het idee te hebben in strafrechtelijke zin iets fout te hebben gedaan.

‘Niet veel anders’

Kanis vond vooraf dat het evenement ,,niet veel anders was’’ dan andere jaren. Hij zei dat hij in het verleden meer buikpijn had gehad van een tocht met koetsen met paarden dan van de stunt met de monstertruck. Ook in 2013, toen de stichting ter afsluiting van het evenement ook een stunt liet uitvoeren, dacht hij eerder dat het fout zou gaan. De stichting had de indruk dat ze te maken had met een professioneel bedrijf, volgens Kanis.

Tijdens de zitting bleek dat de ambtenaar die bij mandaat de vergunning verleende pas na het ongeluk zag dat er een monstertruck zou komen. De komst van een 1500 pk monstertruck stond op de achterzijde van de aanvraag vermeld. Kanis haalde de vergunning die tien dagen voor het evenement was aangevraagd, pas op de avond na het ongeluk uit de bus. Ook het contract tussen de stichting en de truckchauffeur werd op het laatste moment getekend.

Mario D.

Later maandag wordt de zaak van Mario D. behandeld. Ook zullen maandag waarschijnlijk negen slachtoffers en nabestaanden een verklaring afleggen.

Tijdens een voorbereidende rechtszitting in oktober stelde officier van justitie Aidan van Veen dat ,,er nul komma nada ruimte en nul komma nada tijd was om de truck te corrigeren.’’ Volgens justitie zou er 3,3 meter ruimte zijn geweest tussen de monstertruck en de toeschouwers als de chauffeur de draai wel goed had kunnen maken, nadat hij over een rij autowrakken was heengereden. De officier noemde dat in oktober al ,,bizar weinig’’ ruimte. In de vergunning, afgegeven door de gemeente Haaksbergen, was een afstand van tien meter tot het publiek voorgeschreven.

Uit beelden van het ongeluk blijkt dat de achterwielen ,,niet hebben ingestuurd’’, staat in een onderzoeksverslag. Tijdens tests is gebleken dat de besturing van de achterwielen dan weer wel en dan weer niet werkte, mogelijk door een loszittende kabel. Of de aansluiting al loszat of tijdens de proeven is losgeraakt, kan niet met zekerheid worden gezegd. Mario D. zei eerder in een interview met dagblad De Twentsche Courant Tubantia dat het gas bleef hangen.

OVV

De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelde mei vorig jaar dat er bij alle partijen (gemeente, organisatie en truckeigenaar) onvoldoende oog is geweest voor de risico’s en dat scherpte bij de vergunningverlening heeft ontbroken. Burgemeester Hans Gerritsen stapte daarna op. De gemeenteraad wilde niet meer verder met hem.

De bestuursrechter oordeelde later ook dat de gemeente fout zat met de vergunning. Volgens de rechtbank had de gemeente geen idee van de inhoud van de stunt. ,,Dat is bij de aanvraag niet toegelicht en er is ook geen navraag naar gedaan’’, aldus de rechtbank.

De Stichting Waarborgfonds Motorverkeer heeft de schadeafwikkeling op zich genomen.