De vertaling van een boeiend album naar het live-podium, is niet vanzelfsprekend. Dat bleek vrijdagavond bij de cd-presentatie van High As The Sun, door Haty Haty. Haty Haty is het samenwerkingsverband van zanger Johannes Sigmond alias Blaudzun met elektronica-producer David Douglas
In de zolderzaal van TivoliVredenburg, op zes hoog, belandde de bezoeker in een duistere ruimte, waar op het podium, in rookwolken en tegenlicht, twee gebogen figuren achter tafels met apparatuur te onderscheiden waren. De muziek van Haty Haty leunt aantegen dance, maar heeft dankzij Sigmonds emotierijke stem ook een verhalende kwaliteit. Op het album, in nummers als After All en Nazaré, zijn zang en subtiele elektronica op zo’n organische manier vervlochten dat de bekende begeleiding van Sigmond als Blaudzun - met zijn weelde aan akoestische klanken - niet wordt gemist. Live is dat anders. De zang was zo vervormd door galm dat de emotie afgevlakt raakte. De muziek, goeddeels afkomstig van een fanatiek aan de knoppen plukkende Douglas, klonk schel. In het kille licht, met de twee gebogen naar hun tafel, ontstond weinig interactie tussen de muzikanten onderling of met de zaal. Bij een enkel nummer, het titelnummer met zijn rollende beats bijvoorbeeld, vlamde de aandacht van het publiek op, om daarna weer te verslappen. Het duo moet live hun vorm nog vinden. Al blijft het aantrekkelijk dat een liedje met de naam Parakeet in het refrein ook koert en lokt als een parkiet.