Nieuwe uitdager Uber biedt chauffeurs lagere commissies en aandelen

Foto: iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Uitdagers van Uber denken de zwakke plek van de taxidienst gevonden te hebben: ontevreden chauffeurs. Zo denkt start-up Juno, dat deze lente in New York wil beginnen, chauffeurs te kunnen lokken met lagere commissie, meer gelijkheid binnen het bedrijf en aandelen.

Juno-oprichter Talmon Marco zegt in The Financial Times dat hij er van overtuigd is dat Uber het op deze manier niet vol gaat houden:

“What Uber left out in the process of building their company is that they completely and totally forgot about the people who do the work, the drivers. Imagine a company where all the employees hate management; that is not a good place to be.”

Juno wil uitsluitend Uber-chauffeurs en eist hoge waarderingcijfers. Volgens Marco probeert Juno niet mee te gaan in de prijzenoorlogen die soms losbarsten in New York:

“Every time that either Uber or Lyft reduce their prices, it is a war that is fought on the back of drivers.”

Ook Lyft, de grootste concurrent van Uber in de VS, verleidt chauffeurs met hun fooiensysteem en lagere commissie voor full-time-chauffeurs.

Amerikanen vrezen niet voor eigen baan door opkomst robots

Amerikanen denken dat er door de opkomst van robots veel banen zullen verdwijnen, maar niet hun eigen baan. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center waar The LA Times over schrijft.

65 procent van de ondervraagden denkt dat robots over vijftig jaar denkt dat robots en computers het meeste werk wat nu door mensen wordt gedaan hebben overgenomen. Maar tegelijkertijd denkt 80 procent dat hun eigen over vijf decennia nog wel bestaat.

Een opvallende discrepantie, zegt onderzoeksleider Aaron Smith:

“There’s a real disconnect between what people think will happen in the abstract and the extent to which they think it will impact them.”

Volgens een recent rapport van McKinsey zal 60 procent van de huidige banen in de toekomst voor tenminste een derde door een robot gedaan kunnen worden.

Maar toch zien de door Pew ondervraagde mensen robots niet als de grootste bedreiging voor hun baan. Dat is namelijk het slechte management van hun bedrijf. De leidinggevende medemens blijft voorlopig dus een grotere bedreiging dan de robot.

Aardappels met een boodschap

Terwijl zijn vriendin het versturen van aardappelen met een boodschap erop het stomste idee ooit vond, heeft de 24-jarige Alex Craig er inmiddels goed aan verdiend. Volgens Quartz zet het door Craig opgerichte Potato Parcel nu bijna een jaar na de oprichting 25.000 dollar per maand om.

Voor 8 tot 10 dollar kunnen klanten een aardappel met een zelfgekozen tekst laten bezorgen en dat slaat aan, zegt ondernemer Riad Bekhit die de business van Craig in oktober voor 40.000 dollar overnam:

“There’s just something about receiving a potato when opening a package—it’s something people don’t forget.”

Rond Valentijnsdag was de aardappel erg populair. Bekhit heeft ook nieuwe aardappelideeën ontwikkeld, zo kunnen er nu ook foto’s en ansichtkaarten op de aardappels worden gezet. Omdat er geen intellectueel eigendom zit op het idee heeft Potato Parcel inmiddels ook te kampen met concurrenten als Mystery Potato, Mail a Spud en Potato in the Post.

    • NRC Q