Thijs Wolzak fotografeert elke week een bijzonder interieur

Thijs Wolzak fotografeert elke week een bijzonder interieur. Deze week het appartement van een gevluchte beeldhouwer.

Huis In Iran was beeldhouwer/kunstrestaurateur Nasr Azarmehr (37) aardig bekend door zijn beelden en de kunstboeken die hij schreef. Maar drieënhalf jaar geleden vluchtte hij naar Nederland en moest alles achterlaten: zijn huis, werk (hij doceerde ook aan de universiteit), auto, kunst. De reden van zijn plotselinge vertrek; een „probleem” met de overheid. „Als kunstenaar ben je daar niet vrij.” Neem bijvoorbeeld de serie karikaturale beelden die hij onlangs maakte, waaronder de gouden koe met selfiestick, en de moslima met smartphone in de vensterbank; „dat zou daar niet kunnen.” Dus begon hij met „helemaal niets” aan een nieuw leven in een tweekamerappartement in Almere Haven. Zijn broer woont vlakbij. „Een fijne wijk met goede buren.”

Schilderij Beetje bij beetje verzamelde hij zijn interieur. De bruine bank kreeg hij van zijn broer, en het Perzische tapijt is een cadeau van familie uit Iran. Aan de tafel doet hij restauratieklusjes. Het schilderij achter de bank heeft hij „voor weinig” gekocht. „Het is beschadigd en ik weet niet van wie het is, maar ik vind het mooi en kan het wel weer opknappen.” Drie dagen per week geeft Azarmehr lessen Kunstgeschiedenis aan asielzoekers, vrijwillig. Daarnaast werkt hij in een galerie. „Ik wil daar meer eigen werk tonen, dan wordt het hier ook bekend en dus meer waard.”

Van Ikea „Mijn bed.”

Bij brand meenemen „Mijn zelf gerepareerde laptop [de bouten steken er aan de achterkant nog uit], daar in dat hoekje zit ik het liefst.”

Lenny Gerdes