Onderzoeksraad: onnodige risico’s bij spoorvervoer van gevaarlijke stoffen

Spoorbedrijven creëren onnodige risico’s bij het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor. Ook zijn ze zich te weinig bewust van de risico’s. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg, maart vorig jaar.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) neemt de aanbevelingen en conclusies van de OVV „ter harte” en gaat hierover in gesprek met betrokkenen. Ze noemt het advies van de onderzoeksraad om in de achterste wagen van de goederentrein geen gevaarlijke stoffen meer te vervoeren een „zinvolle suggestie”. Ze zal dit aan de orde stellen bij internationale instanties. Over een paar maanden stuurt Dijksma de Kamer een uitgebreide reactie op het rapport.

De achterste wagon van de goederentrein, geladen met het brandbare en explosieve butadieen, raakte bij de botsing in Tilburg lek. Door de klap raakten passagiers lichtgewond, politieagenten werden onwel door inademing van het gas. De OVV waarschuwt dat dit type ongevallen zeer ernstige gevolgen kan hebben.

De OVV beveelt de NS aan geen oude reizigerstreinen in te zetten op trajecten waarop ook gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Nieuwe treinen zijn beter beveiligd.

Het ongeluk in Tilburg ontstond nadat een goederentrein drie uur later dan gepland van chemiepark Chemelot in Zuid-Limburg naar Rotterdam vertrok. In Tilburg werd gestopt om van machinist te wisselen. De trein werd op een te kort zijspoor gezet, omdat de vervoerder een verkeerde lengte van de trein opgaf. De machinist van de reizigerstrein, een oud type zonder buffers, reed door een rood sein en botste op de wagon met butadieen.

Volgens de OVV maakt het onderzoek duidelijk dat de betrokken spoorbedrijven „om logistieke en economische redenen beslissingen namen die afbreuk deden aan het effect van reeds geldende veiligheidsmaatregelen. Dat getuigt [...] van te weinig risicobewustzijn bij de spoorbedrijven.” (NRC)