‘Tv is tv niet meer’

Donderdag presenteerde RTL jaarcijfers. Financieel gaat het goed met het grootste mediabedrijf van Europa. Maar ondertussen verplaatst de kijker zich naar diensten zoals Netflix. „Wij moeten nu reageren”, zegt bestuursvoorzitter Guillaume de Posch.

RTL Late Night. Foto Sander Koning/ANP Kippa
RTL Late Night. Foto Sander Koning/ANP Kippa

Woensdagavond filmavond? Niet op de  Franse tv. Televisiezenders in Frankrijk  mogen op woensdagavond en op primetime  op zaterdag geen speelfilms uitzenden. Dat  heeft de Franse cinema ooit in de  mediawet  gekregen. Dus wat doet de Franse kijker?  Die schakelt over op Netflix. Of een andere  online videodienst.

„Zulke regels maken het voor ons  moeilijk om te concurreren met Netflix en andere Amerikaanse online partijen”, zegt Guillaume de Posch. Hij is een van de twee bestuursvoorzitters van RTL Group: het  grootste tv-concern van Europa, dat gisteren jaarcijfers presenteerde in Keulen.

De Posch en zijn collega- bestuursvoorzitter Anke  Schäferkordt deden  gisteren een oproep aan de Europese politiek  om een einde te maken aan  de ongelijke regels  die  gelden  voor traditionele tv-bedrijven en online  partijen.

„Een ander voorbeeld is productplacement”, zegt de Posch op het Duitse kantoor van RTL Group in Keulen. „Voor RTL  gelden veel strengere regels dan voor  YouTube of Netflix. Op internet mogen zij  van alles aanprijzen, van alcohol tot tabak. Er zijn nul beperkingen. Zonder gelijk speelveld wordt het voor Europese  mediabedrijven lastig om te overleven.”
 De oproep van RTL Group komt op het  moment dat de Europese Commissie  werkt aan een nieuwe richtlijn voor audiovisuele media die de basis vormt voor  mediawetten in de lidstaten van de EU.

Europa heeft de strijd om de distributie  op internet al lang verloren, zegt de Posch.  „Partijen als Facebook, Google en Apple  maken wereldwijd de dienst uit. Ook in  Europa. De enige strijd die we als Europese media nog kunnen winnen is die om de  content, onze programma’s. Dat is belangrijk voor onze bedrijven, maar ook voor  de Europese cultuur en identiteit.”

RTL Group kende een uitstekend  jaar. Voor het eerst kwam de omzet  boven de 6 miljard euro uit. Ook in  Nederland deed RTL het goed, na  een moeizaam eerste half jaar. De  concurrentie wordt  sterker.  Vreest u Netflix?
 „Als je kijkt naar het verdienmodel is Netflix geen  concurrent.  Onze zenders zijn gratis, gefinancierd door adverteerders.  Netflix is een betaalde dienst.  En niets kan op tegen gratis.  Maar in termen van kijktijd is  Netflix natuurlijk wel een  concurrent. Wij moeten nu  reageren, ook al is de tijd die  we in Europa on demand  tv- kijken nog maar 10 procent  van de totale kijktijd.”

Hoe gaat RTL dan de concurrentie aan met Netflix?
„Dat doen we in de eerste  plaats door nieuwe open  zenders te beginnen. Neem  RTL Z in Nederland. Dat is  een nichezender, voor zakelijk geïnteresseerde  kijkers. RTL Z spreekt  een specifieke doelgroep aan. En het geeft  ons meer mogelijkheden om reclame te  verkopen.

„Daarnaast zijn  we in een pilotfase met betaalde  online video diensten. Videoland in Nederland is een belangrijk initiatief  voor de gehele RTL  Group. Nederland is  het enige land waar wij  zo’n betaalde dienst aanbieden van enige omvang. We  hebben nog geen plannen  om ook in Duitsland of Frankrijk bijvoorbeeld zo’n dienst te beginnen, maar het  zou kunnen op termijn.

„Eerst willen we heel goed kijken naar  de ervaringen met Videoland. Welke samenwerkingen gaan we aan met producenten? Welke afspraken maak je met distributeurs? Hoe richten we onze klantenservice en helpdesk in? Dat laatste was  nieuw voor RTL; met Videoland werden  we plotseling actief op de consumentenmarkt. Tot dan hadden we louter zakelijke klanten, namelijk de adverteerders.’

Hoeveel abonnees heeft Videoland nu?
„Dat aantal maken we niet bekend. Maar  de concurrentie met Netflix is zwaar. Ze  zijn een wereldspeler met enorm veel  technische en productiekracht.”

Sommige abonnees van Videoland  klaagden dat een exclusieve productie  als Zwarte Tulp al vrij snel ook op een  open RTL-zender te zien was. Een verkeerde keus?
„We moeten heel goed kijken naar wat wij  windowing noemen: wanneer, in welk  tijdsvenster, bied je iets aan op Videoland, en wanneer breng je het naar je  open zender?”

Van video-on-demand naar korte webvideo’s. RTL investeert volop in multichannel-netwerken, aanbieders van YouTube-video’s. Maken uw mcn’s BroadbandTV, StyleHaul en Divimove al winst?
„Nee. BroadbandTV is de grootste mcn  ter wereld, StyleHaul is marktleider in  mode en beauty en Divimove [van Enzo  Knol] is de grootste mcn van Europa.  Maar zij zijn nog verliesgevend. We verwachten dat ze in de loop van 2017 winst  maken. Het gaat goed: we concentreren  ons op een aantal thema’s, zoals mode.  We werken samen met gerenommeerde  partijen zoals The Huffington Post . Bovendien richten we ons niet alleen op  YouTube, maar ook op Facebook en andere platformen, bijvoorbeeld Vice.”

RTL Nederland heeft een eigen multichannel-netwerk. Met lokale producties.
„Dat is slim. Het is een goede keuze om in  te zetten op comedy en dancemuziek.”

Net als andere mediabedrijven probeert  RTL Group tegenwoordig zoveel mogelijk content te maken in eigen beheer.  Waarom?
„Het is een van de sleutelfactoren voor  succes. Je moet je eigen content produceren en alle rechten hebben. Dan pas kan je  je programma’s overal en altijd exploiteren. Ik wil niet elke keer aan een externe  producent vragen of ik zijn programma  mag uitzenden op een nieuw platform. Of  het nu lineaire tv, een betaalde videodienst, de smartphone of een tablet is. Dat  moet je helemaal zelf kunnen bepalen.”

Belangrijk dus voor RTL’s productiemaatschappij Fremantle Media om eigen hits te blijven produceren. Nieuwe  hits in plaats van oude successen zoals  Idols, X-Factor, Got Talent en Boer zoekt  vrouw.
„Het is een misverstand dat Fremantle  Media nog steeds zwaar leunt op een  handvol grote hits. De afgelopen jaren  heeft het bedrijf daar fantastisch mee gescoord. Maar al enkele jaren komt de helft  van de omzet van de top-15 van onze programma’s. En niet alleen van American  Idol. De afgelopen twee jaar heeft Fremantle Media bovendien een omslag gemaakt. We zijn meer gaan investeren in  andere programma’s dan entertainment.  Bijvoorbeeld in kwaliteitsdrama. Ons  Koude Oorlogserie Deutschland 83 was  het eerste Duitstalige drama ooit op een  Amerikaans tv-station.”

U bent zelf al meer dan twintig jaar actief in tv. Is dit een leukere tijd dan pakweg twaalf jaar geleden toen u de baas  was van onder meer SBS?
„Ja. Aan de ene kant globaliseert de televisie. Je moet in de hele wereld actief  zijn, want alleen op wereldschaal kun je  de concurrentie aan met grote Amerikaanse partijen. We moeten ook investeren in de VS; op het gebied van techniek  liggen ze daar vijf tot tien jaar op ons  voor. Tegelijkertijd fragmenteert de tv.  Vroeger had je een megahit in de VS als  jouw show 20 miljoen kijkers trok. Nu  heb je een megahit met 10 miljoen kijkers. Met alle nieuwe platformen, van lineaire zenders tot mobiel, en alle nieuwe  aanbieders, is tv tv niet meer. Tv betekent ook  nu:    'totaal video' op alle schermen.”