Luxe op laarzen, parels als trend

Tijdens de laatste dagen van de Parijse modeweek 2016 toonden de luxehuizen Chanel en Louis Vuitton outfits voor de straat.

Collectie Vuitton

De decors van de shows van Chanel waren de laatste jaren spektakels op zich. Speciaal voor de show werd het Grand Palais veranderd in een galerie, brasserie, casino, vliegveld of straat; Instagram-succes verzekerd. En met elk overdonderend decor kwam de vraag weer op hoe het huis hier de volgende overheen zou kunnen. De oplossing voor de show van de collectie voor voorjaar 2016 was even simpel als briljant: een relatief eenvoudige setting – denk ouderwetse couturesalon – waarin ieder van de duizenden bezoekers een goudkleurig stoeltje op de enorm lange front row had gekregen, waardoor ook de mindere modegoden eens de kans hadden de outfits van dichtbij te bekijken.

Die hadden dit keer een praktische inslag: jurken en pakjes waarin het beroemde tweed soms in felroze of rood was uitgevoerd of werd gecombineerd met denim, en die waren voorzien van flinke loopsplitten. Modellen liepen op schoenen met een minuscuul hakje of platte paardrijlaarzen. De beroemde parelsnoeren werden, geheel in de geest van het seizoen (parels zijn een trend) in overdaad gedragen. Zelfs aan minder weer had het huis gedacht: zelden zag je zoveel jassen – gewatteerde leren jacks, oversized regenjassen – bij Chanel op de catwalk.

Voor de show van Louis Vuitton was naast museum Fondation Louis Vuitton in het Bois de Boulogne een tent opgetrokken, waar met spiegels bedekte pilaren een onderwaterlandschap suggereerden.

Nicolas Ghesquière, de hoofdontwerper van de vrouwenlijn, heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zijn inspiratie soms bij andere ontwerpers vandaan haalt. Toen hij voor Balenciaga werkte, kwam hij eens met bijna letterlijk van de Amerikaanse ontwerper Kaisik Wong overgenomen patchwork tops. Dit keer haalde hij zijn inspiratie onder meer bij Hermès (jurken met een klassiek shawl-dessin), Martin Margiela (witte jurken waarop een feestjurk is afgebeeld) en Jean Paul Gaultier (korsetten en bodysuits), met als verbindende factoren smalle leren broeken met ritsen aan de enkel en stoere laarzen en veterschoenen. Het geheel was helemaal Ghesquière: jong, streetwise, modern.