Jonge vrienden

De leden van de Young Patrons Circle steunen de Nationale Opera en Ballet. ‘Het duurt een tijdje voor je echt een smaak ontwikkelt.’ DoorClaudia Kammer

Illustratie Arjen Born

Journalist Ernst-Jan Pfauth (30) had vroeger niet veel met opera. Toen hij studeerde, was er een hoogleraar die vaak vertelde over zijn passie voor het genre. Bij Pfauth verscheen dan in gedachten het clichébeeld van een operadiva in een rode jurk, die eindeloos iets in het Italiaans stond te zingen. Maar nadat hij een paar keer bij De Nationale Opera was geweest, moest hij zijn beeld bijstellen. „Ik had het bij het verkeerde eind”, schreef hij in september 2014 op zijn weblog. „Ik heb nu drie opera’s gezien en die waren allemaal… nogal psychedelisch.”

Pfauth heeft ervaring met het op een toegankelijke manier presenteren van hoge cultuur aan nieuw publiek. Hij organiseerde de afgelopen jaren laagdrempelige talkshows over kunst en literatuur (Artfest en Literaturfest) en schreef daar ook columns over. De Nationale Opera en Ballet (DNO) vroeg hem om die reden of hij zitting wilde nemen in de stuurgroep van de Young Patrons Circle, een donateurskring voor jonge liefhebbers (25-40 jaar) van opera en ballet die in oprichting was. Sindsdien is Pfauth een regelmatige operaganger. „Het duurt natuurlijk een tijdje voor je echt een smaak ontwikkelt, maar ik merk al dat ik een voorkeur heb voor de epische opera, met rustige, grote muziek. Dat bevalt me beter dan springerige, Italiaanse opera’s.”

Hij gebruikte in de stuurgroep zijn ervaring met het organiseren van talkshows. „De insteek was een soort opera voor dummies, waarbij ik regisseur Floris Visser, bariton Thomas Oliemans en operadeskundige Huub van ’t Hek interviewde. Zij gaven adviezen hoe je opera beter kunt leren waarderen. De beste tip? Bereid je voor op wat je gaat horen en zien. Ik was vorige week nog bij een vier uur durende Russische opera, Chovansjtsjina van Modest Moesorgski. Die was prachtig, maar het hielp wel enorm dat ik me had ingelezen in de historische context.”

In de stuurgroep zitten nu veertien leden, stuk voor stuk succesvolle professionals die zich naast hun werk willen inzetten voor DNO. Zoals Tessa Duste (27), medeoprichtster van Rooflife, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het aanleggen van groen op daken. Zij denkt mee over het organiseren van evenementen waar de jonge patronen elkaar kunnen ontmoeten om te netwerken en meer te leren over opera en ballet. „Een heel leuk evenement was bijvoorbeeld ‘Mata Hari backstage’, waarbij we onder meer te zien kregen hoe de kostuums en de decors voor de voorstelling werden gemaakt. We hadden onze leden uitgenodigd om introducés mee te nemen. Dat leverde veel nieuwe aanwas op.”

De Young Patrons Circle zoekt ook buiten Nederland nieuw draagvlak. De stuurgroep reisde al naar Londen en Milaan om de aftrap te geven voor een ‘international circle’. „Wie in het buitenlands woont, kan voor 250 euro international supporter worden”, vertelt stuurgroeplid Sabine Baak (37), eindredacteur bij WNL. „Ook in Parijs en New York worden nu internationale connecties opgebouwd.”

De Young Patrons Circle telt inmiddels zo’n 150 leden. Wie lid wordt, betaalt 500 euro of meer en krijgt daarvoor in ruil een aantal privileges. Voor 500 euro ben je supporter, voor 1.000 euro fellow en voor 2.500 euro benefactor. Voor alle leden worden vier keer per jaar speciale bijeenkomsten rondom opera- en balletpremières georganiseerd en twee keer per jaar is er een kijkje achter de schermen bij een van de producties. Daarnaast zal elk jaar een groot gala worden georganiseerd, waarvoor een speciale, eenmalige voorstelling wordt gecreëerd. Fellows en benefactors krijgen daarnaast uitnodigingen voor nog exclusievere bijeenkomsten, bijvoorbeeld voor het jaarlijkse galadiner van DNO en voor een lunch waarbij de directie het jaarprogramma onthult. De Young Patrons Circle vormt overigens niet de enige jongerenorganisatie bij DNO. Voor jongeren onder de dertig is er de vereniging Fidelio en zijn er Opera Flirts: goedkope kennismakingsavonden met kijkje achter de schermen en borrel na.

Ondanks het flinke bedrag dat moet worden betaald om lid te kunnen worden, is de Young Patrons Circle volgens Baak „geen eliteclubje”. „Het zijn echt niet allemaal mensen die bulken van het geld. Het zijn hardwerkende mensen met een gedeelde interesse om zich op cultureel gebied te ontwikkelen. Het is een keuze die je maakt. Je kunt je tijd en geld besteden aan winkelen of in de kroeg, of aan opera en ballet.”