TransCanada wil Columbia Pipeline kopen

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Canadese gastransportbedrijf TransCanada wil Columbia Pipeline kopen om meer voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Columbia exploiteert in zestien verschillende staten gaspijpleidingen. Volgens onder andere The Financial Times zou TransCanada daar zo’n tien miljard dollar voor over hebben.

TransCanada bevestigt in gesprek te zijn over een deal, maar wil niet zeggen met wie en laat er verder sowieso weinig over los:

“While we are in discussions regarding a potential transaction with a third party, no agreement has been reached and there is no assurance that these discussions will continue or that any transaction will be agreed upon.”

TransCanada probeert al sinds Barack Obama afgelopen najaar het Keystone XL-project verbood een overname te doen in de Verenigde Staten. De Keystone XL-pijpleiding had olie moeten vervoeren van de teerzanden in Canada naar de Amerikaanse golfkust.

Taco Bell slaat slag in ‘fastfood breakfast war’

Fastfoodketen Taco Bell introduceerde donderdag een nieuw ‘$1 Morning Value Menu’. Een belangrijke slag in de ‘fastfood breakfast war’ met McDonald’s, schrijft Quartz.

Voor een dollar kunnen klanten kiezen uit roerei met aardappels, kaas en salsa, een zachte ontbijt-taco en een worstje op een kaastortilla, zegt hoofd marketing Marisa Thalberg:

“While dollar menus disappear across America, Taco Bell is continuing to reinvent breakfast with delicious and unique menu items only Taco Bell can provide”

Het is het antwoord van Taco Bell op het all-day-long breakfast waar McDonald’s vorig jaar mee kwam en ook succes mee heeft. Het ontbijt van Taco Bell is alleen van 7 tot 11 uur ‘s ochtends te verkrijgen.

Belangrijkste ratingbureaus sterker dan ooit

Moody’s, S&P en Fitch die zo’n bepalende rol speelden tijdens de economische crisis zijn zelf niet geraakt door die crisis, schrijft The Wall Street Journal. Investeerders vertrouwen nog steeds op de beoordelingen van de grote drie als ze obligaties willen kopen.

De drie ratingbureaus doen meer dan 95 procent van de ratings wereldwijd, terwijl ze er tijdens de crisis toch fors naast hebben gezeten en daarvoor ook schadevergoedingen hebben moeten betalen, zegt Marcus Stanley van Americans for Financial Reform:

“The credit-rating agencies got away so easy, given what they did. The happy days are here again. There’s not really been an interruption of the profit flow.”

Start-ups hebben wel geprobeerd de grote drie uit te dagen met nieuwe manieren van het in kaart brengen van risico’s, maar dat is allemaal mislukt. Volgens advocaat Philip Hilder uit Houston zijn Moody’s, S&P en Fitch nu eenmaal te groot om zomaar omver te blazen:

“They are a necessity. They are a part of the market. It’s not feasible or imaginable to dismantle them or destroy their reputation. You couldn’t just give them a fatal blow.”