Winst frisdrankmaker Refresco omhoog

Refresco Gerber, de grootste fabrikant van sap en frisdrank in Europa, bottelde vorig jaar 6,1 miljard liter.

Refresco Gerber heeft over 2015 meer nettowinst gemaakt over een iets lagere omzet. Dat heeft de grootste bottelaar van frisdrank en sappen in Europa donderdag bekendgemaakt.

De maker van onder meer Wicky, de pakjes kinderlimonade, profiteerde van lagere grondstofprijzen. Maar doordat het bedrijf die vervolgens ook deels in de prijzen doorberekende, liep de omzet licht terug.

De omzet van Refresco (4.100 werknemers, 27 fabrieken in negen landen) bedroeg vorig jaar 2 miljard euro, 1 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst steeg met 8 procent naar 41,8 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2015 lagen de inkomsten 5,5 procent lager dan in dezelfde periode het jaar ervoor, maar vervijfvoudigde de winst.

Refresco heeft vorig jaar in totaal 6,1 miljard liter sap, frisdrank en energiedrankjes gebotteld. Dat was 2,1 procent meer dan het jaar ervoor. Het grootste deel van de drank die het bedrijf bottelt, 80 procent, verdwijnt in flessen met een huismerklabel van een supermarkt. De rest produceert Refresco voor A-merken en voor het eigen merk Wicky.

In mei vorig jaar maakte Refresco zijn debuut op de beurs in Amsterdam. De kosten voor deze beursgang – ruim 26 miljoen euro – hebben de resultaten over 2015 gedrukt. De beursgang zelf bracht minder op dan gehoopt.

Het bedrijf, dat in 2013 is gefuseerd met het Britse Gerber, wilde tussen de 500 en 600 miljoen euro ophalen, om nieuwe overnames te kunnen financieren maar vooral om schulden af te lossen. Refresco had een schuld van 600 miljoen euro.

Sinds zijn oprichting in 1999 heeft Refresco zijn marktaandeel vooral uitgebreid door buitenlandse bedrijven over te nemen, aangezien de frisdrankmarkt zelf niet zo hard groeit. Topman Hans Roelofs zei eerder tegen NRC dat een aandeel Refresco een „groeiaandeel, geen dividendaandeel” zou zijn. Dat bleek donderdag. Het concern wil 34 cent dividend uitkeren, wat door analisten meteen als „teleurstellend” werd bestempeld.

In het tweede kwartaal van dit jaar hoopt de frisdrankproducent de aankoop van een bottelarij van PepsiCo in Hamburg af te ronden en daarmee een tienjarig verpakkingscontract binnen te slepen. Refresco zou dan voor het Amerikaanse frisdrankbedrijf de merken Punica en Lipton gaan bottelen.

Voor dit jaar voorziet Refresco weer omzetgroei, maar de onderneming waarschuwt dat de winstmarge wat lager zal uitvallen dan die van vorig jaar.