TNO: uitstoot diesels drie tot vijf keer hoger dan bij tests

Uit de vrijgegeven data blijkt dat ook moderne diesels in de praktijk veel meer uitstoten.

Archiefbeeld. Foto ANP / Martijn Beekman

TNO heeft de merken en modellen bekendgemaakt van auto’s met dieselmotoren die in de praktijk veel meer schadelijke stikstofoxiden (NOx) blijken uit te stoten dan uit de officiële tests op de rollenbank was gebleken. Een groot deel van de data uit het rapport was eerder al gepubliceerd, maar toen waren de modellen aangeduid met codenamen. TNO zegt dat op basis van deze onderzoeksgegevens niets te zeggen is over de eventuele toepassing van sjoemelsoftware.

Het instituut deed onderzoek naar vijftien auto’s die voldoen aan de nieuwe Euro 6-norm en dertien auto’s die voldeden aan de oudere en veel minder strenge Euro 5-norm. Vrijwel allemaal zijn ze opnieuw getest op de rollenbank, in veel gevallen ook op een meer realistische manier dan vereist werd bij de typetoelating. TNO is van plan voortaan jaarlijks de resultaten van dergelijke onderzoeken te publiceren.

Testbaan

Zeven van de nieuwe Euro 6-diesels zijn getest op de weg: de Passat CC, Mercedes C220, Opel Zafira, Peugeot 308, Audi Q7 en de BMW’s 518 en 530. Voor al die modellen geldt dat ze op de standaard testbaan van TNO vele malen meer uitstoten dan de maximale 80 milligram NOx per gereden kilometer dan volgens de toelating op de rollenbank is toestaan. De BMW 530, die het van de geteste modellen verreweg het beste doet, kwam uit op ongeveer 170 gram; de slechtst presterende Opel Zafira op ongeveer 660 gram.

De geteste auto’s bleken in de praktijk gemiddeld drie tot vijf keer meer uit te stoten dan 80 mg/km. De verschillen tussen theorie en praktijk zijn bij de nieuwe norm kleiner dan bij de oude. Voor de nieuwe Brusselse uitstootnorm worden ook tests op de weg meegenomen.

‘Geen nieuwe technologie’

Uit het onderzoek blijkt dat het praktisch haalbaar is om de uitstoot van stikstofoxiden terug te dringen. Een aantal geteste voertuigen blijft ook in de praktijk onder de limieten, aldus TNO. De prestaties van de BMW 530 is bijvoorbeeld voornamelijk te danken aan SCR. Dat systeem reduceerde de NOx-uitstoot aanzienlijk. Volgens TNO is het voor alle autobouwers haalbaar om de uitstoot terug te dringen:

“Voor het bereiken van lagere NOx-praktijkemissies hoeft geen nieuwe technologie te worden ontwikkeld. Wel dient de beschikbare technologie beter te worden ingepast in de ontwikkeling van nieuwe of aanpassing van bestaande modellen en dieselmotoren.”

Volgens TNO waren de onderzoeken bedoeld om te rekenen aan onder meer luchtkwaliteit en “de effecten van maatregelen in te schatten”. Dat was ook de reden dat de gegevens in eerste instantie geanonimiseerd waren. De typeaanduidingen werden pas vrijgegeven na een WOB-verzoek van de Volkskrant.