Anne Frank Huis heeft sterkste reputatie van alle cultuurmerken

Het Anne Frank Huis heeft van alle Nederlandse ‘cultuurmerken’ de sterkste reputatie. Het Rijksmuseum komt op de tweede plaats en Paleis Het Loo op de derde. Dat blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 3.000 Nederlanders. Om een groot publiek te trekken heeft een museum een continue stroom blockbustertentoonstellingen nodig, stelt Beerda. Een grootschalige verbouwing wekt ook belangstelling, maar die is slechts tijdelijk. Zo lukte het de Fundatie in Zwolle kortstondig om met een verbouwing nationale zichtbaarheid te realiseren, maar het museum is deze ‘sterrenstatus’ nu weer kwijt. Paleis Het Loo is volgens Beerda een mooi voorbeeld van een museum dat met laagdrempelige royaltytentoonstellingen een ijzersterke positie onder de Nederlandse bevolking heeft ontwikkeld. Ook het Drents Museum is er met grootschalige tentoonstellingen in geslaagd om een nationale merkstatus te bereiken. (NRC)