Nog eentje? Zo zorgt Netflix dat je blijft kijken

Netflix gedraagt zich steeds meer als een tv-zender. De kijker moet zo min mogelijk bewegen en zo lang mogelijk blijven hangen.

Flaked, de nieuwe comedy van Netflix, gaat 18 maart online. Twee mislukte hipsters in Venice Beach vallen op hetzelfde meisje. De serie is geschreven door hoofdrolspeler Will Arnett (midden), hier geflankeerd door David Sullivan en Ruth Kearney. Foto Netflix

Hoeveel afleveringen van House of Cards heb je afgelopen weekend gekeken? Grote kans dat het er meer dan twee of drie waren. Netflix zorgt ervoor dat je aan de serie vastgeplakt blijft: zodra je bij het einde van een aflevering bent, begint de volgende automatisch te spelen.

Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona toonde Netflix zijn nieuwe plannen. Chris Jaffe, hoofd van de afdeling productinnovatie, is verantwoordelijk voor de user interface – de manier waarop je door de films en series navigeert. Zijn taak: kijkers vasthouden. Jaffe: „Ik bepaal niet hoe de Netflix-app werkt. Dat besluiten onze leden zelf.”

Aanpassingen worden getest op enkele honderdduizenden nieuwe abonnees. Zo verandert Netflix in een „rijkere, meer cinematografische” ervaring: een scherm dat meteen beeld en geluid produceert – meer een gewone tv-zender dan een videotheek op afstand. Dit zijn de vijf trucs waarmee Netflix je langer vasthoudt dan je van plan was.

1 Bewegende billboards

De belangrijkste plek van de Netflix-app is het billboard. Dat is het grote scherm bovenaan, waar Netflix nieuwe series promoot. Er zit ook geluid bij, zodat er meteen iets te beleven is als je de tv aanzet. Het billboard is de meeste prominente plek van de Netflix-app. Waardevol, omdat daar de best scorende titels staan. Vandaar dat Netflix zijn eigen producties op die plek plaatst. Jaffe benadrukt dat promoties op individuele smaak zijn afgestemd: „We brengen te veel eigen titels uit om ze allemaal onder je aandacht te kunnen brengen. We gebruiken koude, neutrale algoritmes. Als je nooit horror kijkt, zul je geen suggesties voor horrorfilms krijgen.”

2 Zoeken hoeft niet meer

Netflix mag dan een dienst zijn waarbij je zelf je keuze bepaalt, er is wel degelijk sprake van programmering om ervoor te zorgen dat je niet wegzapt of tijd verdoet met zoeken. Als je zoekt binnen Netflix, dan mag dat niet te lang duren – maximaal anderhalve minuut. Want zoekende gebruikers kijken niet en zouden teleurgesteld kunnen worden. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat het aantal titels op Netflix beperkt is: de Amerikaanse versie telde vorig jaar zo’n 6.000 titels, in Nederland een kleine 2.000.

Een truc die Netflix al toepast, is het automatisch starten van de volgende aflevering. De volgende stap: zet je de tv aan, dan begint Netflix te spelen waar je was gebleven. De ideale kijker raakt de afstandsbediening helemaal niet meer aan. Tijdens een avondje bingewatching houd je je handen vrij voor een glas wijn en de pinda’s.

3 Sneller zappen

Netflix telt 75 miljoen abonnees (ongeveer 1,3 miljoen in Nederland) en is sinds januari beschikbaar in 190 landen. Om de beschikbaarheid in nieuwe Netflix-landen te vergroten, sluit de videodienst deals met providers. Die voegen de Netflix-app toe aan hun settop-box, zoals KPN dat in Nederland doet. Dan hoef je niet naar een andere afstandsbediening te grijpen en zap je rechtstreeks naar Netflix. Er komt in Europa een Netflix-keurmerk voor smart tv’s. Ook hier draait het om de snelheid waarmee je wisselt tussen reguliere zenders en de Netflix-app: het verschil tussen tv en app verdwijnt.

4 Meer pixels, meer kleur, meer details

Netflix biedt een handjevol series in 4K-kwaliteit; vier keer zoveel pixels als de gangbare high definition-kwaliteit. Op een 4K-tv zie je meer details, mits je dicht genoeg op het scherm zit – of een enorme tv koopt. Je moet wel een dataverbinding van 20 megabit per seconde hebben. Netflix gaat ook series en films met HDR (High Dynamic Range) aanbieden. Je ziet meer contrast (zwarter zwart en helderder licht) mits je tv ook HDR ondersteunt. Verder gaat Netflix meer details over acteurs en regisseurs doorgeven. Dat werkt als eerste op een Chromecast-mediaspeler: kijk je een serie op het grote scherm, dan zie je op je telefoon de namen en foto’s van de acteurs die erin meespelen.

5 De kijker beslist

Netflix investeert dit jaar 5 miljard dollar in zelfgeproduceerde titels – nieuwe series en films, en bestaande als House of Cards, Narcos en Orange Is The New Black. Hoewel Netflix geen kijkcijfers publiceert, tellen kijk- en afhaakdata wel mee bij de beslissing een seizoen te verlengen of een nieuwe titel te brengen: als politiek drama scoort, vergroot dat de kansen op meer politiek drama. U vraagt, wij draaien, zegt Jaffe: „Het maakt ons niet uit wat je kijkt, als je maar kijkt.”