Mauritshuis verwerft ‘ambitieus’ bloemstilleven

Het gaat om ‘Vaas met bloemen in een stenen nis’ (1615) van Roelant Savery. Het doek kostte 6,5 miljoen.

Het schilderij van Roelant Savery Foto: Mauritshuis

Het Mauritshuis in Den Haag heeft voor 6,5 miljoen euro een stilleven verworven van de zeventiende-eeuwse schilder Roelant Savery. Het schilderij, Vaas met bloemen in een stenen nis (1615), is nu te zien op kunstbeurs Tefaf in Maastricht. Het Mauritshuis wist het vlak voor aanvang van de kunstbeurs te verwerven.

Mauritshuisdirecteur Emilie Gordenker: “We hoorden in februari van een kunsthandelaar dat het op de markt zou komen. Ik ben meteen gaan kijken en zag dat het interessant voor ons was.” Vanuit Londen ging het schilderij via het Mauritshuis naar Maastricht.

In het Mauritshuis is het twee dagen bewaard in een kluis en bekeken door deskundigen, waaronder het bestuur van de Vereniging Rembrandt, een van de geldschieters. Belangrijkste geldschieter was de BankGiroLoterij, daarnaast was er een grote particuliere gift.

Ambitieus stilleven

Vaas met bloemen in een stenen nis is een van de meest ambitieuze bloemstillevens van Roelant Savery, in omvang en door de zorgvuldige details, zoals de manier waarop de glazen roemer een stukje over de rand steekt en een kleine schaduw werpt op de omlijsting. Opvallend is ook dat tussen de bloeiende bloemen doorntakken te zien zijn, misschien bedoeld als waarschuwing aan de toeschouwer zich niet te laten misleiden door de vergankelijke schoonheid van de bloemen. “Het is net alsof je in een soort woud kijkt”, zegt directeur Gordenker, “alles op het schilderij is wild en los, bijna dreigend”.

Het werk is haar “grootste aankoop sinds ik acht jaar geleden directeur werd”. Het Mauritshuis heeft de procedure voor verwerving versneld doorlopen, inclusief controle van de conditie van het schilderij, onderzoek naar de herkomst, twee taxaties en toestemming door de raad van toezicht. De dubbele taxatie was nodig omdat het eenzeldzaam werk is, waarvoor weinig vergelijkingsmateriaal is. Gordenker: “We wisten: als dit schilderij op de markt komt zal er veel belangstelling voor zijn.”

De dubbele taxatie was nodig “omdat er weinig vergelijkingsmateriaal is”, aldus Gordenker. “Dit is een zeldzaam werk. En bloemstillevens zijn erg in trek bij particuliere verzamelaars. Dus als het eenmaal op de markt zou komen zou dat de prijs verhogen.” Directeur Fusien Bijl de Vroe van de Vereniging Rembrandt: “Dit soort aankopen bewijst dat je expertise in huis en geld achter de hand moet hebben. Want alleen dan kan snel en met succes de gevraagde steun gegeven worden.”

Vaas met bloemen in een stenen nis zal nog voor Pasen in het Mauritshuis komen te hangen, naast twee andere bloemstillevens, waaronder een drie jaar later geschilderd werk van Ambrosius Bosschaert. Directeur Gordenker: “De Bosschaert is heel anders, strak en met elke bloem apart geschilderd. Zo kunnen we laten zien wat de ontwikkelingen en de verschillen in het genre waren.”