Heb je zo’n fiets? Kijk uit voor de Cortina-bende

Beeld Cortina

Staat een fiets op slot, maar niet vast aan een lantaarnpaal of hek? Dan til je die met slot en al een busje in, en zaag je thuis het slot eraf. Snel op Marktplaats, en een paar dagen later heb je een paar honderd euro verdiend met een gestolen fiets. Zo gaat de ‘Cortina-bende’ te werk, fietsendieven die zich toeleggen op die ene stoere transportfiets van het Nederlandse merk Cortina. Vooral in de Randstad, en het liefst met acht fietsen tegelijk.

Het woord ‘bende’ is bedacht door journalisten, in werkelijkheid zit er niet één georganiseerde groep achter, zegt woordvoerder Suzanne van de Graaf van de landelijke politie. De politie houdt niet per merk bij hoeveel fietsen er gestolen worden, maar ook zij herkent het beeld dat juist dit ene merk erg populair is bij dieven.

1. Hoe populair is Cortina, bij fietsendieven en -kopers?

De Rijksdienst voor het Wegverkeer houdt wél een register bij van fietsen die bij de politie als gestolen opgegeven zijn: Cortina staat daar op een vijfde plek, na klassieke merken als Batavus en Gazelle.

Geen gekke score voor een merk dat pas tien jaar bestaat. Maar hoe zit het met de verkoop? Marktonderzoeksbureau GfK houdt Nederlandse verkoopcijfers van fietsen bij, maar wil die niet per merk vrijgeven. Gelukkig wil een woordvoerder van Cortina die data wel delen, voor hun eigen merk althans. Sinds het bedrijf begon met de verkoop in 2006, heeft het bedrijf al snel een flink marktaandeel veroverd:

Overigens zakte de markt voor stadsfietsen de afgelopen jaren wel een beetje in, blijkt uit de verkoopmonitor van GfK. Vooral in e-bikes zit de groei:

2. Waarom is dat merk zo populair?

Hoe kon het zo snel zo populair worden? “Cortina heeft zich als fietsmerk vanaf het begin gericht op een specifieke doelgroep: jongeren en jongvolwassenen”, reageert woordvoerder Anne-Tjitske Mulder.

“Met deze groep werd door bestaande fietsmerken op dat moment nog geen rekening gehouden. Als kind kreeg je een fiets bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school, daarna gebeurde er heel lang niets en kwam een nieuwe fiets pas weer in beeld als je moeder werd of als je ging werken. De fietsen waren bovendien saai, grijs en kleurloos. Wij zijn begonnen met het maken van hippe fietsen die passen bij de lifestyle van jongeren.”

Volgens redacteur Kees ‘TestKees’ Bakker van het magazine Vogelvrije Fietser (van de Fietsersbond) kan die populariteit onder jongeren ook de reden zijn dat de fiets relatief vaak gestolen wordt: “Jongeren zullen de fiets misschien vaker onbeheerd achterlaten, bij een station bijvoorbeeld. Omdat de fiets net iets goedkoper is dan een gemiddelde Gazelle of Batavus, is de aandrang misschien ook iets minder om er een extra slot omheen te doen.”

Ondanks de lage prijs heeft Cortina de vormgeving juist zo goed op orde dat de fiets aantrekkelijker is voor dieven, denkt Bakker. “Hij ziet er wat stadser en vlotter uit dan die duurdere merken, en dat betekent dat-ie ook makkelijker te verkopen is op Marktplaats.”