Mauritshuis verwerft stilleven

Het schilderij van Roelant Savery Mauritshuis

Het Mauritshuis in Den Haag heeft voor 6,5 miljoen euro een stilleven verworven van de zeventiende-eeuwse schilder Roelant Savery. Het schilderij, Vaas met bloemen in een stenen nis (1615), is nu te zien op kunstbeurs Tefaf in Maastricht. Het Mauritshuis wist het vlak voor aanvang van de kunstbeurs te verwerven.

Mauritshuisdirecteur Emilie Gordenker: ,,We hoorden in februari van een kunsthandelaar dat het op de markt zou komen. Ik ben meteen gaan kijken en zag dat het interessant voor ons was.” Vanuit Londen ging het schilderij via het Mauritshuis naar Maastricht.

In het Mauritshuis is het twee dagen bewaard in een kluis en bekeken door deskundigen, waaronder het bestuur van de Vereniging Rembrandt, een van de geldschieters. Belangrijkste geldschieter was de BankGiroLoterij, daarnaast was er een grote particuliere gift.

Vaas met bloemen in een stenen nis is een van de meest ambitieuze bloemstillevens van Roelant Savery, in omvang en door de zorgvuldige details, zoals de manier waarop de glazen roemer een stukje over de rand steekt en een kleine schaduw werpt op de omlijsting. Opvallend is ook dat tussen de bloeiende bloemen doorntakken te zien zijn, misschien bedoeld als waarschuwing aan de toeschouwer zich niet te laten misleiden door vergankelijke schoonheid. „Het is alsof je in een soort woud kijkt”, zegt Gordenker, „alles op het schilderij is wild en los, bijna dreigend”.

Het werk is haar „grootste aankoop sinds ik acht jaar geleden directeur werd”. Het Mauritshuis heeft de procedure voor verwerving versneld doorlopen, inclusief controle van de conditie van het schilderij, onderzoek naar de herkomst, twee taxaties en toestemming door de raad van toezicht. De dubbele taxatie was nodig omdat het eenzeldzaam werk is, waarvoor weinig vergelijkingsmateriaal is.

Vaas met bloemen in een stenen nis zal nog voor Pasen in het Mauritshuis hangen, naast twee andere bloemstillevens, waaronder een drie jaar later geschilderd werk van Ambrosius Bosschaert. Directeur Gordenker: „De Bosschaert is heel anders, strak en met elke bloem apart geschilderd. Zo kunnen we laten zien wat de ontwikkelingen en de verschillen in het genre waren.”