Longreads

Zo is het om te slapen in het eerste robothotel

Een Wired-journalist overnachtte in een Japans hotel met robots als personeel, en kreeg een unheimisch gevoel.

Een robot op het openingssymposium van het TU Delft in 2013, foto ter illustratie. ANP / Koen van de Weel

Genoeg van ‘gewone’ hotels? Achter de balie in het Japanse Henn-na Hotel staat geen receptionist, maar een robot-dinosaurus. Het ding wijst gasten met een mechanische stem de weg naar hun kamers, en buigt daarna schokkerig voor ze. Dit is de normaalste zaak van de wereld, in het hotel bij Nagasaki bestaat het ‘personeel’ namelijk grotendeels uit robots.

Met veel bombarie ging het hotel vorig jaar zomer open. Gideon Lewis-Kraus van technologieblad Wired was benieuwd hoe het is om er te overnachten, en schreef een longread over het hotel.

De auteur werd in zijn hotelkamer begroet door een meisjesstem die hem in het Japans aansprak. Bron van het geluid was – uiteraard – een robot op het nachtkastje. Verder stuitte hij op bijzondere snufjes, zoals dat de kamertemperatuur automatisch wordt aangepast aan de lichaamstemperatuur van de gasten. Denk ook aan gezichtsherkenning in plaats van een kamersleutel.

Ongemakkelijk

Het hotel bestaat overigens niet alléén uit mechanisch personeel. Sommige taken zijn te “gevaarlijk” voor robots, zoals een natte badkamer schoonmaken of de planten water geven. Dat soort werk wordt dus “voorlopig” nog door mensen gedaan.

Het idee achter het hotelconcept is kosten besparen door robots in te zetten. Het hotel met 72 kamers is voor Japanse begrippen namelijk relatief goedkoop.

De Wired-journalist voelde zich hoe langer hoe meer unheimisch in het hotel. Hij ondervond dat het lastig is om met robots gesprekken te voeren en de sfeer in het hotel heeft iets geks. Na een tijd gaat de humor eraf, schreef hij. Dan is een beetje menselijk comfort toch best fijn.