Zonnefarms veroveren Australische woestijn

Australisch nutsbedrijf schakelt over van kolen op zon.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Weggestopt in de Australische ‘Outback’ ligt Broken Hill, een stadje met mijnbouw, een Flying Doctors-basis, een paar kroegen en sinds kort ook een enorm veld vol zonnecellen. Samen met een ander project wekt dat stroom op voor 50 duizend huishoudens, bericht de Financial Times.

De enorme velden met zonnecellen zijn eigendom van nutsbedrijf AGL Energy. Sinds een Amerikaan de scepter zwaait bij AGL wordt er flink werk gemaakt van de overschakeling op groene energie. En dat ligt niet zo voor de hand in Australië, een land dat totnogtoe zijn enorme kolenreserves verstookte voor elektriciteit.

Als het aan AGL ligt wordt er de komende jaren flink geïnvesteerd in hernieuwbare energie. Het bedrijf heeft een fonds opgezet van 1.3 tot 2 miljard euro om nieuwe windenergie en zonneenergieprojecten te lanceren.

Filmfraude krikt bezoekcijfers Chinese bioscopen op

De Chinese vechtfilm Ip Man 3 zou in zijn openingsweekend maar liefst 72 miljoen dollar hebben opgeleverd bij kaartverkoop in de bioscopen, bericht The Wall Street Journal. ‘Zou’, want het is helemaal niet zeker dat zoveel kaartjes zijn verkocht. De toezichthouder van de bioscopen vermoedt een heuse filmfraude en spookvoorstellingen, die de bezoekcijfers kunstmatig opblazen.

De markttoezichthouder gelooft de cijfers niet en doet boekenonderzoek bij de bioscopen. Bronnen bevestigen aan The Wall Street Journal dat er al jaren gesjoemeld wordt met de kaartverkoop, om zo kunstmatig succesfilms te creëren.

Dat manipuleren van de cijfers gaat er niet al te geraffineerd aan toe, vonden Chinese media uit. Zo kwam boven water dat volgens het programma iedere 10 minuten in dezelfde zaal een nieuwe voorstelling van Ip Man 3 begon, terwijl de film toch echt 1 uur en 45 minuten duurt.

Indiase e-commerce bedrijven willen samenwerken met ouderwetse retailers

Ooit waren e-commerceplatforms, de sector groeit nergens zo hard als in India, bittere rivalen van ouderwetse winkels. Nu zoeken ze elkaar op, schrijft Economic Times. De twee sectoren hebben elkaar heel wat te bieden.

Voor de e-commercebedrijven is het gemakkelijk veel producten centraal op voorraad te hebben, voor normale winkels is dat een prijzige zaak. Daarnaast zien gewone winkels dat steeds meer Indiërs met interesse voor een nieuwe tv of telefoon eerst kijken op sites als Amazon of het Indiase Flipkart.

Toch bestaat er bij grote merken wat huiver om in zee te gaan met de e-commercereuzen. Juist deze bedrijven geven vaak namelijk enorme kortingen, waardoor er weinig voor ze te verdienen valt.