Kosten reorganisatie leiden tot nieuw verlies voor TMG

De omzet daalde 7 procent en er werd 24 miljoen verlies geleden, vooral door kosten van een reorganisatie en afschrijvingen op drukpersen en panden.

Foto Jeroen Jumelet / ANP

Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van de grootste krant van Nederland, is nog lang niet uit zwaar weer. Het concern leed vorig jaar opnieuw verlies. De omzet daalde ook, met 7 procent.

Dat maakte het mediaconcern dat ook gratis krant Metro uitgeeft en regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland, radiozenders als Sky Radio exploiteert en puzzelboekjes van Keesing uitgeeft, vanmorgen bekend.

Keesing

In 2015 boekte TMG een omzet van ruim 482 miljoen euro. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen daalden de inkomsten. Met abonnementen en losse verkoop verdiende TMG minder. Lezers sloten weliswaar vaker een combinatieabonnement af op een papieren krant en een digitale editie maar dat kon de daling op de lezersmarkt hier niet compenseren.

Reclame-inkomsten bij de kranten en de radiozenders daalden 17 procent. Alleen Keesing zag de winst stijgen, met name door het succes van kleurboeken voor volwassenen.

Het verlies bedroeg in 2015 bijna 24 miljoen euro. In 2014 leed TMG nog 38 miljoen euro verlies. Het negatieve resultaat kwam nu met name door de kosten die TMG maakt voor een nieuwe reorganisatie. Ook schreef het concern af op drukpersen en bedrijfspanden.

Dichtbij.nl

TMG stopt onder meer met de lokale nieuwssite Dichtbij.nl en het bedrijf reorganiseert op de redactie van De Telegraaf. Het verwacht zijn reorganisatie binnenkort af te ronden. Daardoor komen uiteindelijk 450 arbeidsplaatsen te vervallen. TMG kent nu ruim tweeduizend voltijdbanen.

Onder leiding van bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek heeft TMG vorig jaar haast gemaakt met de digitalisering van zijn media. De digitale inkomsten stegen wel, meldde TMG vanmorgen, maar zijn nog bescheiden ten opzichte van de inkomsten uit papier. Met online advertenties (voor consumenten en zakelijke klanten) en e-commerce verdiende TMG 13 procent van de totale omzet.

SBS

Begin 2016 zette het concern opnieuw twee grote stappen richting een ‘digitaler’ mediabedrijf. In januari maakten TMG en Talpa bekend dat zij gaan samenwerken op het gebied van radio en televisie. Beide bedrijven brengen hun radiozenders onder in één bedrijf. TMG krijgt een (indirect) belang in SBS. De twee mediabedrijven gaan ook samen internet-tv maken. TMG heeft verder plannen voor twee tv-zenders: een met nieuws en een met sport.

In februari meldde TMG dat de productie van zijn kranten wordt uitbesteed aan een groep van zes kleinere grafische bedrijven verspreid over Nederland. TMG sluit de eigen krantendrukkerij in Alkmaar en een deel van de drukkerij in Amsterdam.