Jumbo en CBL moeten schadevergoeding betalen

Volgens de bedenkers van Ageviewers waren er onderlinge afspraken om het leeftijdscontrolesysteem buiten de deur te houden.

Klanten bij de kassa van de Jumbo. ANP / Koen van Weel

Supermarktbedrijf Jumbo en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) moeten van de rechter een schadevergoeding betalen aan HEM, de producent van leeftijdscontrolesysteem Ageviewers. De hoogte van de schadevergoeding moet nog worden vastgesteld.

De makers van Ageviewers beschuldigen de supermarkten van het maken van onderlinge afspraken om hun techniek gezamenlijk niet te gebruiken. Ook de rechter vindt dat Jumbo en CBL de mededingingswet hebben overtreden.

Het CBL is de branchevereniging van circa 25 supermarktketens met samen vierduizend filialen. Onder andere Albert Heijn, Aldi, Coop, Lidl, Spar, Vomar, Plus en Sligro zijn erbij aangesloten.

Controleren op afstand

De Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM) in Breda ontwikkelde in 2007 een systeem om te voorkomen dat te jonge pubers alcohol meekrijgen. Daarbij wilden ze winkelmedewerkers niet meer belasten met controles. Bij het systeem van HEM moeten supermarktklanten die alcohol willen kopen een apparaatje met een touchscreen aanraken, waardoor een leeftijdscontroleur in Breda de klant op z’n scherm ziet verschijnen. Als de klant jong lijkt, moet hij van de controleur zijn legitimatiebewijs op het apparaat leggen. Is iemand te jong, dan treedt een kassablokkade in werking.

Onderzoekers van de universiteit van Twente meldden eerder dat te jonge klanten door het systeem van Ageviewers minder dan 5 procent kans maken om drank mee te krijgen. De apparaten kostten een paar duizend euro, of zijn te huren voor de supermarkten. In 2013 gebruikten circa tachtig slijterijen en vijftien supermarktwinkels het systeem.

Privacy

HEM kreeg kritiek over de privacy rond Ageviewers, want wat gebeurt er met de camerabeelden? Het bedrijf stelde dat de supermarkten aangesloten bij CBL Ageviewers buiten de deur houden vanwege mogelijke omzetdaling. Ook stelt het bedrijf dat de branche “doelbewust allerlei valse informatie verspreid over Ageviewers”.

Jumbo liet eerder weten dat van afspraken geen sprake zou zijn: “Wij hebben bewust en zelfstandig gekozen voor een andere wijze van identiteitscontrole.” De supermarktketen gaat in hoger beroep.

Comazuipen

Deze week werd bekend dat het aantal jonge comazuipers in 2015 met bijna 20 procent steeg, terwijl de strengere Drank- en Horecawet twee jaar geleden is ingevoerd.

    • Liza van Lonkhuyzen