Argos-TV Medialogica NPO 2, 22.55 -23.35u.

Begin september 2015 gaat de foto van de verdronken peuter Aylan Kurdi razendsnel de wereld over. Het beeld van de jongen wordt een symbool van de vluchtelingencrisis. Waarom bracht juist deze foto zoveel teweeg en niet die duizenden andere foto’s vol ellende? Een half jaar later kijkt Medialogica naar de betekenis van beeld in het huidige vluchtelingendebat. Aan het woord komen verschillende kenners en en betrokkenen, onder wie Ugur Cebeci, directeur van het Turkse persbureau DHA. Hij besluit op 2 september de foto’s ongecensureerd te verspreiden. Een maker van een andere iconische foto, Stuart Franklin, maakte het beeld van de zogenoemde ‘Tank Man’, de demonstrant op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989. Hij vindt ‘iconisch’ een problematische term: „Het is een term die wordt gebruikt door de media en door politici om gewicht te geven aan beelden om politieke redenen.” Na verloop van tijd verliest het beeld dus zijn oorspronkelijke betekenis. Farida Vis, onderzoeker van de Universiteit Sheffield, in de uitzending: „Aylan Kurdi eindigt uiteindelijk als een pion in een grotere geopolitieke strijd.”