Hoeveel geld verliest Sjarapova door haar dopingbekentenis?

Maria Sjarapova was de afgelopen elf jaar de best betaalde vrouwelijke sporter ter wereld. Wat betekent het nieuws dat ze doping heeft gebruikt voor haar inkomen?

Foto AP

Maria Sjarapova was het afgelopen jaar de best betaalde vrouwelijke sporter ter wereld, voor het elfde jaar op rij. Vooral dankzij haar sponsoren. Maar de bekentenis van de Russische tennisster deze week over een positieve dopingtest, zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Wat betekent het dopingnieuws voor haar inkomen?

Sjarapova maakte zelf bekend dat ze betrapt is op het verboden middel meldonium, dat sinds 1 januari van dit jaar op de dopinglijst staat:

Volgens zakenblad Forbes beleefde Sjarapova tussen juni 2014 en juni 2015 financieel gezien haar beste jaar ooit. Ruim 80 procent van haar inkomsten verdiende ze niet door het winnen van tenniswedstrijden, maar via onder andere sponsorcontracten.

In haar hele carrière zou Sjarapova volgens Forbes zo’n 285 miljoen dollar (260 miljoen euro) verdiend hebben, waarvan 250 miljoen dollar via sponsorcontracten en optredens.

Of zoals het op haar website staat geformuleerd:

“Maria Sharapova’s career shines both on the court, and off.”

De internationale tennisfederatie ITF buigt zich nu over de dopingzaak en zal de strafmaat bepalen. Vanaf komende zaterdag is Sjarapova, in afwachting van de definitieve beslissing, voorlopig geschorst. Dat betekent dat ze in ieder geval even geen prijzengeld meer kan verdienen. Maar hoe gaat het nu verder met haar grootste inkomstenbron: haar sponsoren?

Nike

Een achtjarige deal ter waarde van 70 miljoen dollar. Die sloten Nike en Sjarapova in 2010. Na de positieve dopingtest maakte Nike bekend “teleurgesteld en verrast” te zijn door het nieuws. In een verklaring:

“We have decided to suspend our relationship with Maria while the investigation continues. We will continue to monitor the situation.”

Een woordvoerder laat weten dat Nike op dit moment geen verdere uitspraken over de kwestie doet.

In de meeste sponsorcontracten is opgenomen welke actie wordt ondernomen in het geval van dopinggebruik of andere slechte publiciteit. Michel van Grunsven, sportmarketeer bij Triple Double: “Nike heeft een duidelijk beleid voor incidenten zoals die van Sjarapova. Het contract wordt niet direct verbroken, maar ze houden zich wel even koest. Geen campagnes meer, totdat er een definitief besluit van de experts is over een eventuele schorsing.”

Het is voor Nike niet de eerste keer dat een gesponsorde sporter negatief in het nieuws komt. Het sportmerk verbrak eerder onder andere het contract met wielrenner Lance Armstrong na dopinggebruik en met de Filippijnse bokser Manny Pacquiao, vanwege homofobe opmerkingen.

Opvallend is overigens wel dat Nike afgelopen jaar een contract met de Amerikaanse Justin Gatlin, twee keer geschorst voor dopinggebruik, afsloot.

Porsche en TAG Heuer

Porsche sloot in 2013 een driejarig contract met Sjarapova, waarmee ze de eerste vrouwelijke ambassadeur van het merk werd. De Duitse autofabrikant laat nu in een verklaring weten dat alle geplande activiteiten worden opgeschort tot er meer details bekend zijn. Ook de Zwitserse horlogemaker TAG Heuer besloot de onderhandelingen over een nieuw contract met Sjarapova, dat afgelopen december na twaalf jaar afliep, te staken. De verklaring luidt:

“In view of the current situation, the Swiss watch brand has suspended negotiations and has decided not to renew the contract.”

Hoeveel geld er met de sponsordeals gemoeid is, is niet bekend.

Zijn de sponsors nu definitief weg?

Foto AP

Foto AP, bewerking NRC

Nike, Porsche en TAG Heuer spreken allen nog van een opschorting, niet een definitieve beëindiging van het contract. Marketingexpert David Schwab zegt tegen Forbes dat hij verbaasd zou zijn als de sponsoren hun contract met Sjarapova daadwerkelijk zouden beëindigen, omdat de overtreding gaat om een middel dat tien jaar legaal is geweest.

Sportmarketeer Van Grunsven sluit zich bij deze “verzachtende omstandigheden” aan. “Het is ook goed dat ze de regie in eigen handen heeft genomen, het zelf heeft verteld. De pech die ze wel heeft is dat er in Rusland nu van alles uit de boom valt wat doping betreft.”

Sommige sponsoren blijven (nog)

Niet al Sjarapova’s sponsoren lopen weg. Het mineraalwatermerk Evian laat weten:

“Until now, we have maintained a trustworthy, professional relationship. Evian attaches great importance to health, integrity and to transparency, and we will follow closely the development of the investigation.”

Ook Avon (nog geen verklaring) en American Express (“We hadden toch geen geplande activiteiten met haar dit jaar”) hebben nog geen afstand genomen van de tennisster.

Een schadeclaim van een sponsor hoeft Sjarapova volgens Van Grunsven overigens niet te verwachten. “Het is niet zoals bij Lance Armstrong die jarenlang sponsorgeld ontving terwijl hij doping gebruikte.”

Alternatief?

Mocht haar tenniscarrière nou echt onherstelbare schade opgelopen hebben, dan kan Sjarapova altijd nog verder gaan in haar bedrijf Sugarpova. Sugarpova verkoopt snoep en chocola en wil zich dit jaar ook gaan richten op woonaccessoires en slaapkleding. En, niet onbelangrijk: het bedrijf is winstgevend, verklaart haar manager tegenover Forbes.