Dit zijn de films die we deze week voor je bespreken

Met recensies van ‘Belgica’, ‘Tanna’, ‘Allegiant’ en ‘Rokjesdag’.

• ●●●●

Belgica

Belgica, de vijfde speelfilm van de 38-jarige Van Groeningen, is een verhaal van twee broers: de zakelijke Jo (Stef Aerts) en feestbeest Frank (een zeer charismatische Tom Vermeir). Het leukste van de film is zijn onvoorspelbaarheid. Gaat dit over mannen die niet willen opgroeien, relaties geruïneerd door drank en drugs, een idylle die ontspoort in exces, broers die van elkaar vervreemd raken door succes?

Regie: Felix van Groeningen. Met: Stef Aerts, Tom Vermeir. In: 29 bioscopen

Interview Felix van Groeningen: Zijn feestfilm over de opkomst van muziekcafé Belgica lijkt heel optimistisch. Zelf ziet hij het als een tragedie: “De broers hebben toch een deel van hun idealen moeten opgeven. Ze hebben een deel van hun onschuld verloren, en ze hebben elkaar deels verloren.”
  • ●●●●●

Tanna

De traditioneel levende Yakel-stam speelt zichzelf in film die antropologisch verantwoord is maar die je ook makkelijk kunt betichten van exotisme – iets wat een beetje aan het genre kleeft.

Regie: Martin Butler & Bentley Dean. Met: Mungau Dain, Marie Wawa. In: 16 bioscopen

Achtergrond: Bijna had filmdistributeur Cinemien de veertigste verjaardag niet gehaald. Hoe wordt ze vijftig?
  • ●●●●●

The Divergent Series: Allegiant

Het is niet zo’n fenomeen gebleken als The Hunger Games, de boeken- en filmserie die het postapocalyptische genre bij de jeugd populair maakte en door z’n vrouwelijke heldin van een nieuwe doelgroep voorzag. Maar het voorlaatste deel in de Divergent-reeks was gisteren in diverse bioscopen al wel aanleiding tot een marathonvertoning, met als kers op de taart het nieuwstee deel Allegiant. Er worden zoveel elementen uit andere en betere films op een hoopje gegooid dat je het alleen maar frappant kan vinden hoe snel dat clichés zijn geworden.

Regie: Robert Schwentke. Met: Shailene Woodley, Zoë Kravitz, Theo James. In: 106 bioscopen

• ●●●●

Rokjesdag

Aan de eindeloze reeks Nederlandse romkoms komt nog lang geen einde. Rokjesdag is er één in de modieuze variant van de ensemblefilm: niet twee personages die elkaar eerst niet kunnen uitstaan maar al bekvechtend naar elkaar toe groeien, maar tien miniromkoms voor de prijs van één. Het ontbreken van mensen van vlees en bloed wordt goedgemaakt met talloze typetjes.

Regie: Johan Nijenhuis. Met: Lieke van Lexmond, Birgit Schuurman, Carly Wijs, Manuel Broekman, Jim Bakkum. In: 124 bioscopen