Van Tongeren stekkert bij de buurman

Proef van de dag: een weekje proefrijden in een elektrische auto. Klinkt leuk, blijkt lastig, lastig.

Even een auto testen, mooi niet

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) wil aan den lijve ervaren hoe het is om elektrisch te forenzen tussen Amsterdam en Den Haag. Vanaf vandaag rijdt ze in een elektrische Nissan naar de Tweede Kamer. Ze deelt haar ervaringen digitaal met collega-Kamerleden en Twitter-volgers. En al snel kwam de milieuwoordvoerder van GroenLinks erachter dat het moeizaam is, elektrisch rijden. Probleem één: in de parkeergarage onder haar flat in Amsterdam is maar één oplaadpunt, van een buurman. Als ze zelf zo’n stekker wil, moet ze daar 2.500 euro voor neertellen. Ze kan ook op straat opladen. Maar Van Tongeren heeft een eigen auto (een diesel) én een parkeerplek in die garage. Dus krijgt ze geen parkeervergunning bovengronds en moet ze daar het gewone parkeertarief van 3,50 euro per uur betalen. Ze hoopt dat ze „voor een flesje wijn” af en toe bij de buurman mag stekkeren.    

Een gewone werkende vrouw

Uit de wandelgangen

Ook in Den Haag wordt het Van Tongeren niet makkelijk gemaakt. Er is Kamerbreed consensus dat Nederland over vier jaar 200.000 elektrische auto’s moet tellen. Maar in de parkeergarage onder het Plein, waar Kamerleden hun auto kwijt kunnen, zijn maar twee oplaadpunten. Die vaak bezet zijn. Lastig, lastig, dan moet ze vergaderingen onderbreken om te kijken of de stekker ‘vrij’ is. „Wie een huis heeft met een oprijlaan, kan zijn Tesla makkelijk opladen”, verzucht Van Tongeren. „Maar voor de gewone werkende vrouw met zo’n kleine Nissan is een weekje proefrijden behoorlijk complex.” Ze meldt deze proef overigens in het geschenkenregister van de Tweede Kamer, want Nissan laat haar gratis testen.

Het ministeriële wagenpark

Als de Tweede Kamer later deze maand debatteert over elektrisch rijden, wil Van Tongeren weten welke bewindspersoon zich als eerste elektrisch gaat laten vervoeren. Vergroening van het rijkswagenpark is een stokpaardje van de Tweede Kamer, maar met de aanschaf van elektrische dienstauto’s schiet het niet op. Van de 12.750 dienstauto’s van het rijk rijden er 49 volledig elektrisch. Dat is nog geen half procent.