KPN: geen ‘fix’ voor verlies op zakelijke markt

KPN’s nieuwe strategie lijkt verdacht veel op de oude: omzetverlies compenseren met nieuwe bezuinigingen.

KPN-kantoor in Rotterdam. Foto ANP

Als er een gezegde boven de nieuwe strategie van telecombedrijf KPN had mogen staan, dan was het vast If it ain’t broke don’t fix it geweest.

Maandag ontvouwde KPN zijn plannen voor de nabije toekomst (2017-2019) en die wijken weinig af van wat het bedrijf nu doet. Er heerst tevredenheid over de successen die de consumententak boekt: KPN trekt internet- en televisieklanten weg bij Ziggo en ziet het marktaandeel op de mobiele markt weer groeien. De zakelijke tak doet het daarentegen slecht, en die terugval is niet te stoppen.

Tussen 2017 en 2019 wil KPN nog meer gaan bezuinigingen – om precies te zijn 300 miljoen euro per jaar. De besparingen ten opzichte van ijkjaar 2013 waren onlangs al opgeschroefd van 400 naar 450 miljoen euro op jaarbasis.

Het moet nu dus 750 miljoen euro per jaar worden. Dat gaat niet rechtstreeks ten koste van banen; topman Eelco Blok denkt het geld te halen uit besparingen op IT-processen en -systemen en netwerken.

Een beetje voorspelbaarheid in de strategie bij de nieuwe strategie vinden ze niet zo erg bij KPN; het bedrijf heeft roerige tijden achter de rug met de vijandige overnamepoging van Carlos Slim en het afstoten van de Duitse en Belgische dochterondernemingen. Blok durft zelfs weer een belofte voor toekomstige marge af te geven: die moet in 2019 drie procentpunten hoger zijn dan in 2015 (38,3 procent).

In de personeelskosten is veel gesneden in de afgelopen jaren. Bij de laatste bezuinigingsronde (Vereenvoudigingsprogramma, zo noemen ze het bij KPN) verdwenen 2.000 banen tot 2019. Daarbij staat de teller nu op een kleine 1.500. KPN telt op dit moment nog iets minder dan 15.000 werknemers en heeft een jaaromzet van 7 miljard euro. Ter vergelijking: de combinatie Vodafone/Ziggo heeft een gezamenlijke omzet van 4,4 miljard met 7.900 werknemers.

Zakelijke malaise

De zakelijke markt is KPN’s belangrijkste pijler, maar ook het grootste zorgenkind. Afgelopen jaar daalden de inkomsten uit zakelijke telefonie en datanetwerken respectievelijk met 13 en 12 procent. De brutowinst daalde zelfs met 26 procent. KPN heeft al een hoop gereorganiseerd in de zakelijke tak, maar zulke grote verliezen zijn niet eenvoudig te repareren.

De concurrentie wordt ondertussen sterker: Vodafone en Ziggo willen zich met volle overgave op grote en middelgrote bedrijven storten zodra ze snelle kabel en mobiele telefonie gecombineerd kunnen verkopen.

Als de Europese Commissie de fusie van Ziggo en Vodafone goedkeurt, pleit KPN voor een level playing field: gelijke monniken, gelijke kappen. KPN is nu verplicht om concurrerende providers op zijn netwerk toe te laten (wederverkoop), Ziggo nog niet. KPN zou daarom graag zien dat de regels voor wederverkoop minder streng worden.

KPN draait de investeringen verder terug, van 20 naar 15 tot 17 procent van de omzet. De aanleg van snel glasvezel krijgt geen voorrang; dat wordt gecompenseerd met snellere verbindingen via de koperlijn.

Eind dit jaar wil KPN 70 procent van de gebruikers 200 megabit per seconde bieden. Zo hoopt de provider de breedbandsnelheden bij Ziggo bij te houden.

    • Marc Hijink