Xiaomi richt zich op India; VS en Europa komen later wel

Xiaomi houdt het even bij de Indiase markt, Foxconn overweegt haar LCD-productie te combineren met die van Sharp en SoftBank houdt buitenland en binnenland voortaan gescheiden.

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Chinese smartphone merk Xiaomi heeft geen plannen om uit te breiden op de Amerikaanse of Europese markt, zegt oprichter Lei Jun in de South China Morning Post. Xiaomi richt zich voorlopig op de Indiase markt.

Als start-up heeft Xiaomi de laatste jaren een wonder gecreëerd, maar we zijn te snel opgekomen. We moeten de Chinese markt nu stabiliseren, en qua buitenlandse strategie moeten we onze aandacht richten op de Indiase markt.

Xiaomi’s marktaandeel in India was 3,5 procent in het vierde kwartaal van vorig jaar. Daarmee is het merk nummer zeven op de lijst van populaire smartphones, net achter Apple dat een aandeel van 4,6 procent heeft. Lei wil dat Xiaomi bij de Indiase top drie gaat horen.

Mogelijke fusie lcd-fabrieken Foxconn en Sharp

Hon Hai Industry overweegt haar lcd-sector samen te voegen met die van Sharp. Volgens de Nikkei Asian Review wil Hon Hai - ook wel bekend als de Taiwanese producent Foxconn - de lcd-productie onderbrengen in joint venture Sakai Display Products. Onlangs werd bekend dat Foxconn Sharp overneemt.

Sharps lcd-fabriek Sakai, een van de grootste lcd-fabrieken ter wereld, leed grote verliezen. Daarom droeg Sharp hem in 2012 over aan Sakai Display. Nu overweegt Foxconn om de lcd-productie onder te brengen in een dochterbedrijf van Sakai. Dan zou die dus samen gaan met de lcd-fabriek die voorheen bij Sharp hoorde.

Foxconn zal meer dan 2,5 miljard dollar (2,27 miljard euro) investeren in de ontwikkeling en uitbreiding van de fabriek. Als tegenprestatie investeert Sharp 396 miljoen dollar (359 miljoen euro) in de overige zaken zoals witgoed en mobiele apparaten. Sharp wil ook meer aandacht geven aan de ontwikkeling van het Internet of Things.

SoftBank scheidt buitenland van binnenland

De Japanse SoftBank Groep gaat de zaken scheiden, meldt The Wall Street Journal. De binnenlandse activiteiten in de mobiele communicatiesector zijn winstgevend. Voortaan worden die daarom apart gehouden van de meer risicovolle en dynamische buitenlandse activiteiten zoals het meerderheidsaandeel in de Amerikaanse mobiele aanbieder Sprint.

Onder de binnenlandse zaken valt onder meer het internetbedrijf Yahoo Japan. Dat zal geleid worden door Ken Miyauchi, die nu nog het hoofd is van SoftBanks Japanse mobiele communicatietak. SoftBanks CEO Nikesh Arora zal de buitenlandse activiteiten onder zijn hoede nemen.

Volgens analisten kan deze beslissing een voorbode zijn voor allerhande andere opties. De afgesplitste buitenlandse tak zou bijvoorbeeld naar de beurs kunnen gaan, zegt Hitoshi Sato, senior analist bij InfoCom Research.

Dit weerspiegelt hoe het gewicht van het bedrijf meer en meer verschuift naar de buitenlandse zaken.

    • NRC Q