‘Op podia op andere continenten zie ik te gekke dingen’

De nieuwe programmeur van Mundial moet het wereldmuziekfestival gaan verjongen.

Programmeur Miriam Brenner Foto Mundial

Het Tilburgse Festival Mundial slaat een nieuwe weg in met programmeur Miriam Brenner (30). Zij neemt de programmering deels over van Erwin Schellekens (49). Brenner werkte eerder voor Music Meeting. Zij moet de programmering van Mundial (23.000 bezoekers) verjongen. De etnomusicoloog wil de muziek uit de clubs van Bogotá en Accra laten horen. „We lopen achter in Nederland.”

Festival Mundial verhuisde drie jaar geleden naar de industriële Spoorzone. De programmering werd meer urban. Wat gaat u veranderen?

„Erwin doet dit al vijftien jaar. Hij is realistisch, hij zegt dat hij tegenwoordig op showcases om één uur naar zijn hotel gaat. Ik ga tot zes uur door en zoek de randjes op in clubs. Jonge muzikanten putten uit hun traditionele cultuur en hebben tegelijkertijd toegang tot moderne technologie. Dat zie je weinig op de Nederlandse podia. We lopen achter.”

Werkelijk? Elk weekend kun je dansen op afrohouse en de Melkweg puilde uit bij Buraka Som Sistema. Het is er, op andere podia dan die van de traditionele wereldmuziek.

„Als je het afzet tegen het reguliere popcircuit is het percentage van die ‘future roots’ schandalig laag. Er zijn bijvoorbeeld wel honderd bands die te gekke Colombiaanse psychedelische rock spelen. Slechts één of twee halen Nederland. We willen met Mundial de aanjager worden voor bands die later op de grote podia of Lowlands komen te staan. Daar kunnen ook traditionele bands bij zitten, die zal ik als etnomusicoloog niet uit het oog verliezen.”

Zien we deze editie, eind juni, uw invloed als programmeur al?

„Zeker. De band Xixa bijvoorbeeld, met ex-leden van Calexico. Ze komen uit Arizona en mixen woestijnamericana met chicharitmes uit Peru. We halen ook de banden aan met ons Canadese zusterfestival Mundial Montréal. Daar staan veel First Nation-bands. Ze gebruiken de muziek van hun voorouders, de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika, en hebben een maatschappelijke boodschap.

„Die betrokkenheid willen we weer de nadruk geven, want dat is de laatste jaren uit het zicht geraakt. We hebben een jong publiek, meer dan de helft van de bezoekers is jonger dan 34 jaar, die willen we blijven bedienen.”