KPN wil 300 miljoen extra besparen op IT-afdeling

De nieuwe besparingen komen op een al lopend bezuinigingspakket. KPN is sinds 2014 aan het reorganiseren.

Kantoor van KPN in Amersfoort. Foto: Marcel Antonisse / ANP

KPN wil de komende jaren de winstgevendheid opvoeren door verder te gaan bezuinigen. Het bedrijf kondigde voor de periode 2017-2019 een nieuwe strategie aan die uiteindelijk 300 miljoen euro aan extra besparingen moet opleveren. In 2019 moeten de structurele kostenbesparingen 750 miljoen euro zijn ten opzichte van 2013.

Het telecombedrijf wil de nieuwe bezuinigingsdoelen behalen door de IT-afdeling te gaan vernieuwen. Door IT-processen en systemen ‘aan de achterkant’ te verbeteren, moet bovendien een hogere klanttevredenheid worden bereikt. Volgens een woordvoerster zal KPN beter bereikbaar worden voor klanten.

Verder hoopt KPN de winstgevendheid te verhogen door meer te verkopen. Op de consumentenmarkt verwacht KPN een stijgende winst en omzet door een groeiend aantal klanten met een combinatie van vaste en mobiele abonnementen. Ook voorspelt het telecombedrijf dat de bestedingen per huishouden gaan toenemen.

Niets gezegd over baanverlies

In de berichtgeving is niets gezegd over eventueel baanverlies door de extra bezuiniging. Bij de bezuinigingsronde zou het schrappen van banen ‘geen doel op zich’ zijn, zo stelt de woordvoerder desgevraagd; verdere toelichting kon niet worden gegeven. KPN is sinds 2014 bezig met een grote reorganisatie waarbij tot 2019 in totaal 2.000 tot 2.500 banen verdwijnen. Daarvan zijn er reeds 1.450 gerealiseerd.