Is BMW nog wel leuk als de auto’s stofzuigers zijn?

Het Beierse merk is jarig. Top Gear-presentator Clarkson bekijkt of de toekomst nog wel dezelfde luister heeft als het verleden.

De hybride BMW- i8: de "stille stofzuiger". Foto: Nathan Denette / AP

BMW bestaat dinsdag precies honderd jaar. De Beierse motor- en autobouwer viert dat met een speciale bijeenkomst waarin vooruit wordt gekeken naar de komende honderd jaar. Het zou zomaar kunnen dat het de eeuw wordt waarin het sportmerk afscheid neemt van benzine.

In de afgelopen twee jaar heeft BMW twee hybrides gebouwd: de i3, een bescheiden stadsauto, en de i8 die aanzienlijk sportiever (en duurder) is. Spraakmakend waren ze. Niet alleen om hun opmerkelijke uiterlijk, ook omdat echte petrolheads er moeite mee hebben dat de bouwer van onder meer de legendarische E30 M3 nu ook stille ‘stofzuigers’ bouwt.

Jeremy Clarkson, voormalig opperhoofd van het petrolheadbolwerk dat Top Gear heet, had dezelfde vraag. Allereerst verklaarde hij zijn liefde aan de M3, een klassiek scheurijzer:

“In veel opzichten is deze auto de perfecte hond. Hij is loyaal, hij is lief, hij zit niet achter de schapen aan en hij misdraagt zich niet. Maar toch: als er een inbreker komt, heeft hij de kracht om zijn keel eruit te scheuren.”

Top Gear zette de M3 in Whitby in North Yorkshire. Clarkson reed er met de i8, de hybride sportauto, naartoe. De grote vraag: rijdt hij terug naar huis met de nieuwe, of met de oude BMW? Is de eeuw die BMW voor de boeg heeft wel net zo leuk als de eeuw die al is geweest?


BMW door topgear2015