Dit schrijven andere media vandaag

Liever naming en shaming dan milieubewust keurmerk, geharrewar over defibrillatoren en winst is straks geen mening meer.

Foto AFP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Liever naming en shaming dan milieubewust keurmerk

Hoe zet je consumenten aan tot milieubewust shoppen? Positieve keurmerken hebben in ieder geval weinig zin. Beter is het om aan naming en shaming te doen: producten die juist niet duurzaam zijn benoemen. Dat concludeert Ynte van Dam, een docent marketing die vandaag promoveert aan de Universiteit van Wageningen. De Volkskrant schrijft erover.

Op basis van proeven komt Van Dam tot de conclusie dat consumenten “iets goeds” te abstract vinden. Ze geven dan eerder minder geld uit aan het minder duurzame alternatief. Maar als een product expliciet als slecht gemarkeerd is, zijn ze bereid het duurdere en duurzamere alternatief te kopen. Of het in de praktijk zo werkt weet Van Dam niet. Geen supermarkt of merk is bereid niet duurzame producten te voorzien van grote rode kruizen.

Geharrewar over defibrillatoren

Automatische Externe Defibrillatoren, die apparaten die op tienduizend plekken in winkels, sportcomplexen en openbare ruimtes  hangen, kunnen levens redden. De apparaten zijn zo simpel dat als iemand een hartstilstand krijgt, omstanders kunnen helpen met het toedienen van een elektriciteitsstoot. Maar er is nu gedoe over wie moet betalen om na een noodsituatie een defibrillator weer gebruiksklaar te maken, schrijft de Telegraaf.

De kosten, 150 euro, zouden via het slachtoffer, of zijn nabestaanden, bij de zorgverzekeraar geclaimd kunnen worden. Maar in veel gevallen is er onduidelijkheid over, want de regels zijn veranderd. Tot voor kort moest de redder juist declareren.

Winst is straks geen mening meer

Les één voor redacteuren van NRC die op de economieredactie beginnen: winst klinkt feitelijk, het is immers een gedrukt getal, maar het is een mening. Wat bedrijven onder winst scharen, wat voor posten als herstructureringskosten ze gebruiken om de winst te drukken als het uitkomt of trucjes om het resultaat op te poetsen indien gewenst, is betrekkelijk arbitrair. In de toekomst moet dat afgelopen zijn. Dat zegt Hans Hoogervorst in het Financieele Dagblad.

Hoogervorst is voorzitter van de internationale organisatie die boekhoudregels opstelt. “We moeten toe naar internationale definities van operationeel resultaat”, zegt Hoogervorst in de krant. Ook moet het begrip eigen vermogen strakker gedefinieerd worden.