Longreads

Waarom jongeren van Snapchat houden

Snapchat is buitengewoon gebruikersonvriendelijk. Dat is expres, schrijft Bloomberg in een longread.

In 2013 sloeg Snapchat een bod van Facebook van 3 miljard dollar af. Snapchat

Zomaar een rijtje duizelingwekkende cijfers waarmee Snapchat-topman Evan Spiegel investeerders enkele dagen geleden paaide: dagelijks kijken Snapchatters in totaal 8 miljard video’s, zijn er meer dan 100 miljoen gebruikers actief en bereikt de app zo’n 41 procent van de jonge Amerikanen.

Hoe komt het dat de app Snapchat aan zo’n snelle opmars bezig is? Bloomberg Business probeert in een longread het enorme succes te verklaren. Het blad bestempelt de app als datgene waar iedereen een stukje van wil, maar wat niemand echt lijkt te begrijpen.

Snapchat is een app waarmee gebruikers foto’s en video’s naar elkaar kunnen sturen. Die kunnen ze vervolgens voorzien van (bewegende) filters. Bekend is bijvoorbeeld de filter die de indruk geeft dat iemand een regenboog uitkotst. De app werd beroemd om het feit dat foto’s op korte termijn verdwijnen. Inmiddels behelst Snapchat veel meer. Grote mediamerken als People, CNN, ESPN, Vice en Wall Street Journal delen er video’s met een grote schare volgers. En voor tonnen gaan adverteerders samenwerkingsverbanden aan met de app.

Onvriendelijk

Toen de destijds 23-jarige Snapchat-topman Evan Spiegel eind 2013 een bod van Facebook van 3 miljard dollar afsloeg, begrepen veel media daar weinig van. Nu wordt de waarde van het bedrijf op 16 miljard dollar geschat.

Opmerkelijk genoeg is Snapchat vergeleken met Twitter of Facebook buitengewoon gebruikersonvriendelijk. Nieuwe gebruikers die op zoek gaan naar een post van hun kind, verkering of een beroemdheid hebben het moeilijk: iemand vinden zonder de gebruikersnaam te weten is bijna ondoenlijk. Dat is expres, schrijft Bloomberg.

De app zou het namelijk lastig willen maken voor ouders om hun kinderen in verlegenheid te brengen. Waar Facebook een helder communicatiemiddel is geworden, ook voor ouders, leraren en zelfs regeringsleiders, wil Snapchat speels blijven en zo jongeren niet wegjagen. Dat foto’s en video’s snel verdwijnen, houdt de toon van de app luchtig.

Vaak geldt bij Snapchat zelfs: hoe raarder, hoe beter. Bloomberg noemt het voorbeeld van de 40-jarige DJ Khaled, met 6 miljoen volgers “de ongekroonde koning” van Snapchat. Als muzikant boekte Khaled matig succes, maar op de app doen zijn vage levenslessen en metaforen (“Het leven is als bloemen. Je groeit, je bloeit, je wordt geweldig”) het juist heel goed.

Lees het verhaal van Bloomberg: How Snapchat build a business