Ahold groeit veel sneller dan de economie

Supermarktconcern Ahold is vorig jaar veel sneller gegroeid dan de economieën waarin het opereert. De omzet nam vorig jaar met 4,3 procent toe tot 38,2 miljard euro. Zonder correctie voor valuta-effecten, zoals de gestegen dollar ten opzichte van de euro, nam de omzet zelfs met 17 procent toe. Ahold heeft veel activiteiten in de Verenigde Staten.

In Nederland groeide de omzet van Ahold met 3,2 procent, ruim de helft meer dan de 2 procent die de economie naar verwachting groeide. De internetverkopen van Ahold namen vorig jaar met 30 procent toe, vooral dankzij dochter bol.com.

De winst van Ahold kwam 43 procent hoger uit op 851 miljoen euro. Een belangrijke oorzaak voor de sterke stijging is dat de winst van Ahold in 2014 werd gedrukt door een schikking van ruim 200 miljoen euro in een Amerikaanse rechtszaak.

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg van 34,1 procent in 2014 tot 35 procent. Dit kwam deels door het opkopen van voormalige C1000-winkels. Het concern meldt dat in winkels die minstens een jaar open waren, 3,2 procent meer werd verkocht.

Het concern verwacht medio dit jaar zijn fusie met Belgische branchegenoot Delhaize af te ronden. Daarbij zullen ook sommige winkels moeten worden afgestoten op last van de Belgische mededingingsautoriteit. (NRC)