Grimes levert stoere show

Bijgestaan door twee militant uitziende maar soepele danseressen met pilotenbrillen en een statige achtergrondzangeres, liet Claire Boucher alias Grimes zondag in een uitverkocht Paradiso, Amsterdam, zien dat ze is uitgegroeid tot popprinses. Dat de nu 27-jarige Canadese zou doorbreken in Amerika en uitgroeien tot lieveling van trendsetters en modeontwerpers, lag niet voor de hand toen ze in 2012 debuteerde met Visions. Dat album, in haar eentje opgenomen op haar studentenkamer, lanceerde Grimes als licht excentrieke zangeres met maniakale ritmes, gestapelde beats en een voorkeur voor de gezangen van Hildegard von Bingen (1098-1179). Deze elementen werden, ook op opvolger Art Angels (2015), samengesmeed tot ingenieuze dance-liedjes met haar hoge galmzang als aanjager.

De nummers, samen met haar uitgesproken feminisme en warrig androgyne voorkomen brachten haar succes bij vooral een alternatieve aanhang. Op het podium deden de danseressen hun stoere dansjes en stuiterde Boucher over de volle breedte van het toneel. Haar met effecten bewerkte zangpartijen waren deels live gezongen, deels vooraf opgenomen; de keyboards beroerde ze af en toe. Met haar hoge karateschoppen en gedrag van een boos schoolmeisje, is Grimes een aantrekkelijke ster. Maar dit optreden was meer ‘show’ dan concert.