Detailhandel groeit vooral door webwinkels

In het laatste kwartaal en in heel 2015 groeide de verkoop. Electronica- en schoenenzaken zijn grote verliezers.

De omzet van internetwinkel Coolblue steeg in 2015 met 54 procent. Foto Bas Czerwinski / ANP

De detailhandel is voor het tweede jaar achtereen gegroeid. In 2015 zagen de winkeliers hun verkoop met 1,4 procent toenemen, nadat ze in 2014 voor het eerst sinds het begin van de crisis meer omzet draaiden (1 procent). Dat blijkt uit publicatie van cijfers over het vierde kwartaal van 2015 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Door het omvallen van onder meer de V&D, DA en Macintosh eind vorig jaar lijken de positieve cijfers onverwacht, maar de webwinkels maken een hoop goed. Deze grootste concurrenten van de winkelstraat lieten over het afgelopen jaar een omzetgroei van maar liefst 14,1 procent zien.

Over het vierde kwartaal groeide de totale detailhandel met 1,3 procent. De webwinkels konden in dat kwartaal een groei van 18,8 procent bijschrijven.

Opvallend zijn ook de positieve cijfers van de woonwinkels. Zij stegen 6,1 procent in 2015 - 4,5 procent het laatste kwartaal. Vorig jaar gaven we ook flink meer uit aan persoonlijke verzorging. De drogisterijen en cosmeticawinkels zagen hun omzet met 5,2 procent groeien.

Verliezers

Grote verliezers lijken de winkels die computers en software verkopen. Zij zetten het vierde kwartaal 26,6 procent minder om dan een jaar eerder. Over het gehele jaar verliezen ze 18,1 procent ten opzichte van 2014. De omzet van winkels in consumentenelektronica, waaronder de hardware- en softwarewinkels vallen, daalden in 2015 met 3,1 procent. Deze week werd bekend dat electronicazaak Dixons voortaan verder gaat als webwinkel.

Ook de schoenenwinkels verliezen flink met 8,5 procent in het vierde kwartaal en 5,4 procent over het hele jaar, ten opzichte van 2014. Het failliete Macintosh was het moederbedrijf van schoenenwinkelketens Invito, Dolcis en Scapino. Deze ketens zijn inmiddels doorverkocht.