Winst Ahold stijgt met 43 procent

Online werd er een stuk meer aangeschaft: de internetverkopen van Ahold groeiden vorig kwartaal met bijna eenderde.

Ahold is eigenaar van onder andere Albert Heijn en Bol.com. ANP / Remko de Waal

In 2015 zag Ahold de nettowinst met 43 procent stijgen, naar 851 miljoen euro. Eerder was al bekend dat de omzet van het grootste supermarktbedrijf van Nederland vorig jaar met bijna 17 procent toenam, naar 38,2 miljard euro.

Een belangrijke oorzaak voor de sterke stijging is dat de winst van Ahold in 2014 werd gedrukt door een schikking van ruim 200 miljoen euro in de Amerikaanse ‘Waterbury-rechtszaak’.

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg afgelopen jaar van 34,1 procent in 2014 tot 35 procent. Dit kwam deels door het opkopen van voormalige C1000-winkels. Het concern meldt dat in winkels die minstens een jaar open waren, 3,2 procent meer werd verkocht. Online werd er ook meer aangeschaft: de internetverkopen van Ahold groeiden vorig kwartaal met 30 procent.

Topman Dick Boer schrijft in een persbericht dat de focus heeft gelegen op het ondersteunen van lokale merken en op investeren. Het bedrijf steekt bijvoorbeeld geld in nieuwe distributiecentra voor Albert Heijn en Bol.com.

Beter na dip

Vorig jaar zomer werd bij de presentatie van halfjaarcijfers al duidelijk dat het beter ging met het megaconcern. Deels kwam dat door nieuwe winkels en een sterke dollar in de VS, maar ook de Nederlandse supermarkten deden het beter.

Albert Heijn zat voor die tijd als marktleider aanhoudend in de verdediging: enerzijds tegen de groeiende supermarktketen Jumbo en anderzijds had Albert Heijn last van de snel oprukkende kortingformule van Lidl.

De dalende omzet dwong tot actie. AH-directeur Sander van der Laan moest het veld ruimen, hij werd vervangen door Wouter Kolk. Ook acteur Harry Piekema, die al jaren als supermarktmanager in de spotjes te zien was, moest vertrekken. Volgens Boer is er nu sprake van een “nieuwe energie” bij Albert Heijn. Hij spreekt over toegenomen aandacht voor nieuwe producten en prikkelende campagnes.

Het concern meldt donderdag verder dat het verwacht medio dit jaar zijn fusie met Belgische branchegenoot Delhaize af te ronden. De Belgische mededingingsautoriteit meldde in januari dat bij een fusie een aantal winkels van Delhaize gesloten moet worden, omdat anders het marktaandeel in het land te groot wordt.

Noot: in eerdere versie van dit bericht stond de winst en omzet in 2015 foutief vermeld. Dit is inmiddels aangepast.

    • Liza van Lonkhuyzen