Een halve minuut per kunstwerk

Nog geen halve minuut. Zo lang kijken museumbezoekers gemiddeld naar een kunstwerk – ook naar een fantastisch, indrukwekkend, beroemd schilderij, zoals Nighthawks van Edward Hopper (1942) of American Gothic van Grant Wood (1930). Zo was het vijftien jaar geleden al en het is nog steeds zo. Het enige verschil is dat museumbezoekers nu ook selfies maken met de kunst.

Dat schrijft een team van Amerikaanse en Nieuw-Zeelandse psychologen in het wetenschappelijke tijdschrift Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. De eerste twee auteurs hadden zo’n onderzoek al in 2001 gepubliceerd. Dat was regelmatig geciteerd, maar niet herhaald.

De onderzoekers begluurden 456 volwassen bezoekers van het Art Institute of Chicago, 245 vrouwen en 211 mannen, in april 2015, bij zeven schilderijen en twee beelden. Met de stopwatch op hun smartphone timeden ze hoe lang de bezoekers naar een kunstwerk keken en hoeveel tijd ze namen voor het informatiebordje.

Het gemiddelde kwam net onder een halve minuut uit. Ongeveer de helft las ook het informatiebordje. Die bezoekers kwamen gemiddeld net iets boven de halve minuut uit, maar daarvan gingen weer ruim 15 seconden op aan het lezen van dat bordje. Ongeveer een derde van de mensen die naar een kunstwerk keken, zette zichzelf er mee op de foto (die fototijd gold niet als ‘kijktijd’). Er waren ook twee jonge vrouwen die overal selfies bij maakten, maar die werden niet meegeteld in het onderzoek omdat ze nergens langer dan drie seconden naar keken.