Een halve minuut per kunstwerk

We kijken nog net zo lang naar een kunstwerk als vijftien jaar geleden. Wel besteden we tegenwoordig ook nog tijd aan het maken van ‘selfies’.

Mark Rothko’s wereldberoemde olieverfschilderij Orange, Red, Yellow uit 1961. Foto AP/Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko/Artists Rights Society New York via Christie’s

Nog geen halve minuut. Zo lang kijken museumbezoekers gemiddeld naar een kunstwerk – ook naar een fantastisch, indrukwekkend, beroemd schilderij, zoals Nighthawks van Edward Hopper (1942), American Gothic van Grant Wood (1930) of Rue de Paris, temps de pluie van Gustave Caillebotte (1877).

De meeste kunstliefhebbers gaan er rap aan voorbij. Zo was het vijftien jaar geleden al en het is nog steeds zo. Het enige opvallende verschil is eigenlijk dat museumbezoekers tegenwoordig ook selfies maken met de kunst.

Dat schrijft een team van Amerikaanse en Nieuw-Zeelandse psychologen in het wetenschappelijke tijdschrift Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. De eerste twee auteurs hadden een dergelijk onderzoek al in 2001 gepubliceerd en dat was wel regelmatig geciteerd, maar nooit had iemand het opnieuw gedaan. Dus nu deden ze het zelf maar.

De onderzoekers begluurden 456 volwassen bezoekers van het Art Institute of Chicago, 245 vrouwen en 211 mannen, in april 2015, bij zeven schilderijen en twee beelden. Met de stopwatch op hun smartphone timeden ze hoe lang de bezoekers naar een kunstwerk keken en hoeveel tijd ze namen voor het informatiebordje.

Alleen de bezoekers die minimaal drie seconden naar een kunstwerk keken, werden meegeteld, want de vraag was echt hoe lang mensen keken naar kunst waar ze naar kéken. Het gemiddelde kwam net onder een halve minuut uit.

Ongeveer de helft van de mensen las ook het informatiebordje bij een kunstwerk. Die bezoekers kwamen gemiddeld net iets boven de halve minuut uit, maar daarvan gingen wel weer ruim 15 seconden op aan het lezen van dat bordje.

Het viel de onderzoekers op dat zoveel mensen selfies maakten met de kunst, dat ze ook dat gingen bijhouden. Ongeveer een derde van de mensen die naar een kunstwerk keken, zette zichzelf er ook mee op de foto. De tijd die nodig was voor het nemen van deze foto’s werd niet geteld als ‘kijktijd’. Er waren ook twee jonge vrouwen die overal selfies bij maakten, maar die werden niet meegeteld in het onderzoek omdat ze nergens langer dan drie seconden naar keken.