Alleenrecht op de naam Kylie

Zangeres Kylie Minogue heeft bezwaar aangetekend tegen een ‘andere Kylie’ die haar naam als merk heeft gedeponeerd.

‘Een tweederangs reality-tv-persoonlijkheid.” Zo omschrijft de Australische zangeres Kylie Minogue haar naamgenoot Kylie Jenner. Minogue (47) is boos omdat de 18-jarige Jenner, beginnend artiest en een halfzusje van societyster Kim Kardashian, het in haar hoofd heeft gehaald in de Verenigde Staten een merkregistratie aan te vragen voor de naam Kylie.

Hoewel de professionele successen van de jonge Kylie tot op heden beperkt zijn gebleven tot een bijrolletje in de tv-serie van zuster Kim, heeft het aanstormend talent blijkbaar hoge verwachtingen van haar showbiz-carrière. Anders verzin je het niet om je naam als merk te deponeren. Minogue is niet alleen bang voor verwarring, maar wil ook niet geassocieerd worden met Jenner, die in haar honger naar publiciteit regelmatig controversiële foto’s plaatst op Instagram. Eind februari heeft Minogue bezwaar tegen de registratie aangetekend bij het Amerikaanse merkenbureau.

Vooralsnog lijkt zij de beste papieren te hebben. Niet alleen bezit de Australische zangeres verschillende oudere merkregistraties van de naam Kylie, ook haar wereldwijde bekendheid kan haar hier helpen. Kylie Minogue staat al bijna 30 jaar in de spotlights en verkocht meer dan 80 miljoen cd’s, wat voorlopig in een schril contrast staat met de professionele prestaties van Kylie Jenner.

De kwestie laat zien dat wie zijn naam als merk wil gebruiken, er verstandig aan doet te checken of er niet al een claim op ligt. Zo verbood de rechter in Indiana in 2014 de Amerikaanse Chanel Jones haar schoonheidssalon Chanel’s Salon te noemen. De aanklacht was ingediend door modehuis Chanel. Ook al heet je zelf Chanel, dat betekent niet dat je die naam zo maar voor je beautysalon kunt gebruiken, aldus de rechter.

Ook onze eigen Katja Schuurman stootte eind jaren 90 het hoofd toen zij op de top van haar carrière de naam Katja als merk voor cosmetica registreerde. Het bedrijf Katja Fassin, dat al jaren onder de naam Katja dropjes verkocht, tekende bezwaar aan. Volgens de fabrikant zou het cosmeticamerk Katja schadelijk zijn voor het dropjesmerk. Bovendien was het bedrijf genoodzaakt te stoppen met de slogan „Katja, opwindend lekker”. De rechtbank van Utrecht stelde Katja Fassin in het gelijk en verbood een Katja-cosmeticalijn.