Yahoo is klaar om zichzelf in de verkoop te zetten

Yahoo trekt eindelijk de conclusie dat het maar beter kan stoppen met het uitstellen van het onvermijdelijke einde. Het lijkt erop dat het zichzelf binnenkort in de verkoop gaat zetten.

Foto: iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Yahoo is klaar om de boel te verkopen, meldt Business Insider. Het noodlijdende techbedrijf zou vertrouwelijkheidsovereenkomsten rondsturen naar geïnteresseerde partijen. Al sinds de bekendmaking van de kwartaalcijfers begin vorige maand gonzen geruchten dat het einde van het bedrijf in zicht is.

Volgens zakenpublicatie CTFN zal Yahoo naar alle waarschijnlijkheid de bedrijfsonderdelen in een traditionele veiling van de hand doen. De onder vuur liggende CEO Marissa Mayer wil dus niet een-op-een aan tafel gaan zitten met bedrijven zoals telecombedrijf Verizon. Het is onduidelijk welke partijen de vertrouwelijkheidsovereenkomsten hebben ontvangen. Wat wel helder is, is dat Yahoo - na de vele hints van activistische beleggers en de al jaren slechter wordende kwartaalcijfers - eindelijk de stekker trekt uit het bedrijf.

CMO ben je niet zo lang meer

Voor het eerst in tien jaar is de gemiddelde duur van een dienstbetrekking als marketing directeur korter geworden, meldt The Wall Street Journal. De zakenkrant baseert zich op onderzoek van consultancy en headhuntersfirma Spencer Stuart onder de honderd Amerikaanse bedrijven met het grootste advertentiebudget. De houdbaarheid van zogeheten chief marketing officers (CMOs) is het afgelopen jaar van 48 naar 44 maanden gedaald.

Volgens Spencer Stuart is dit het gevolg van vergrijzing en de vele fusies op de Amerikaanse markt in het afgelopen jaar. Maar het heeft volgens The Wall Street Journal ook te maken met de veranderende rol van de CMO die te maken heeft met verregaande digitalisering, marktverstorende concurrenten en de worsteling om big data toe te passen in hun marketingactiviteiten. Alles gaat sneller, dus vliegen CMO’s ook sneller de laan uit.

Pionier in opspraak verongelukt

Een van de pioniers van de schaliegas-winning in de VS, Aubrey McClendon (56), kwam gisteren om bij een auto-ongeluk in Oklahoma City. Een dag nadat hij werd aangeklaagd vanwege overtredingen van het mededingingsrecht, meldt Quartz. De politie onderzoekt momenteel hoe de voormalig CEO van Chesapeake Energy op hoge snelheid tegen een brug reed.

Twitter avatar grahambrewer Graham Lee Brewer Capt Balderrama: no indication McClendon tried to stop his car from wrecking. He was going well above the 40 mph speed limit. @NewsOK

Op dinsdag werd bekendgemaakt dat McClendon door federale autoriteiten vervolgd wordt vanwege het kunstmatig verlagen van de waarde van olie en gascontracten tijdens zijn tijd bij Chesapeake, een van de grootste energiebedrijven van Amerika. Hij maakte prijsafspraken met concurrenten om lage boden te doen op schaliegasbronnen. Mede daardoor werd zijn bedrijf een van de succesverhalen van de schaliegas- (een in leisteenlagen opgesloten gassoort waarvan de winning duur is) - revolutie. McClendon liep tegen de lamp toen hij betrapt werd op het lenen van een miljard dollar met de schaliegasreserves als onderpand. The Wall Street Journal zette het leven, succes en val van McClendon op een rij in dit overzichtsartikel.

Oud beeldmateriaal van McClendon bij actualiteitenprogramma 60 Minutes: