OVV onderzoekt veiligheid vliegverkeer Schiphol

Eerdere incidenten betroffen technische problemen en het opstijgen vanaf een niet-vrijgegeven baan.

Een vliegtuig van KLM op Schiphol. Foto Lex van Lieshout / ANP

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat onderzoek doen naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol. Het gaat om een zogenoemd thema-onderzoek, naar aanleiding van meerdere incidenten over een langere periode. De onderzoekers willen achterhalen of er structurele oorzaken zijn aan te wijzen voor bijna-ongelukken op en rond de luchthaven in de afgelopen jaren.

Volgens een woordvoerder van de Onderzoeksraad gaat het om incidenten die door de internationale luchtvaartorganisatie ICAO worden geclassificeerd als “ernstige ongevallen”. Dat zijn bijvoorbeeld runway incursions, het oversteken of rijden op een baan die in gebruik is voor luchtverkeer. Volgens de woordvoerder moest afgelopen zondag een vliegtuig een doorstart maken nadat het dreigde te landen op een baan waar op dat moment een sleepwagen met vliegtuig overstak. Bij andere incidenten ging het om starten vanaf een niet vrijgegeven baan of technische problemen.

Het baangebruik op Schiphol is een gedeelde verantwoordelijkheid van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland, de LVNL. De LVNL stelt een baan soms tijdelijk buiten gebruik zodat Schiphol de baan kan gebruiken voor onderhoudswerkheden of transport over de luchthaven. Afstemming over het baangebruik tussen beide partijen is cruciaal. Volgens de OVV-woordvoerder zijn er twee redenen voor het onderzoek. Het aantal incidenten, met name runway incursions, neemt niet af. Daarnaast blijft het vliegverkeer op Schiphol groeien en zullen de banen dus nog intensiever worden gebruikt.

Over het onderzoek

Het onderzoek van de OVV kijkt naar ontwerp, ligging en gebruik van de luchthaven. Een belangrijk aspect is de veiligheid van omwonenden en de afweging tussen veiligheid, economie en milieu. Ook wordt gekeken of de bij veiligheid betrokken partijen eerdere aanbevelingen van de Onderzoeksraad hebben opgevolgd. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Leidse hoogleraar Veiligheid en Recht Erwin Muller en moet begin volgend jaar klaar zijn.

Schiphol meldt in een reactie: “Het is goed dat de Onderzoeksraad naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Amsterdam Airport Schiphol kijkt. Veiligheid is een topprioriteit binnen onze sector. Wij zullen het onderzoek van de Onderzoeksraad ondersteunen.” Een woordvoerder toont zich verrast over het onderzoek.

“Wij weten niets meer dan in het bericht van de OVV staat. We ontvingen de aankondiging van hun onderzoek een half uur voordat ze het naar buiten brachten.”

Volgens de OVV is er geen inhoudelijke afstemming met de te onderzoeken partijen om de onafhankelijkheid van het onderzoek te waarborgen.