Is er een dokter in de auto?

Toyota zet zelf auto stil als de bestuurder zich niet goed voelt.

Foto: iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Stel je zit achter het stuur en opeens heb je een black-out, of je valt in slaap. Mocht dat gebeuren, dan kan een nieuwe generatie Toyota auto’s direct zelfstandig ingrijpen, schrijft The Japan News.

Aishin Seiki, een van Toyota’s belangrijkste toeleveranciers, werkt aan camera’s en sensoren die de lichaamshouding van bestuurders monitoren en zelfs letten op het knipperen van de ogen. Als de sensoren merken dat er iets mis lijkt met de bestuurder, dan vraagt een boordcomputer eerst of alles goed gaat. Volgt er binnen drie seconden geen reactie, dan neemt de computer de besturing over en zet de auto stil langs de weg.

Toyota test de technologie momenteel. Jaarlijks zijn er zo’n tweehonderd tot driehonderd ongelukken op de Japanse wegen te wijten aan bestuurders die out raken.

Indiase opmars van Apple

Langzaam maar zeker duiken meer Apple telefoons op in de Indiase steden. De Amerikaanse smartphone producent is er nu in geslaagd de Chinese concurrent Xiaomi achter zich te laten onder de stedelijke bevolking, schrijft Economic Times. Een gevoelige klap, want India is de snelstgroeiende markt voor smartphones ter wereld.

Indiërs die zich een smartphone van meer dan 300 dollar kunnen veroorloven, kiezen meestal voor Apple, blijkt uit onderzoek. Onder de bevolking als geheel blijft de Amerikaanse producent nog ver achter goedkopere merken als Lenovo en Samsung, maar de Amerikanen verslaan in ieder geval het Chinese Xiaomi.

Apple concentreert zich pas sinds kort op India, waar het nu ook eigen Apple stores wil openen. De Amerikanen proberen met speciale acties Indiase klanten aan zich te binden.

Alibaba wil weer toeslaan in mediawereld

De Chinese e-commercegigant Alibaba kijkt naar een nieuwe overname in de Chinese mediawereld, schrijft The Wall Street Journal. Het miljardenbedrijf van oprichter Jack Ma heeft zijn oog laten vallen op een deel van Ciaxin, het bedrijf dat het gelijknamige financieel-economisch tijdschrift uitgeeft. Enkele maanden geleden kocht Alibaba zich nog in bij de Engelstalige South China Morning Post.

Caixin gaf gisteren een persbericht uit waarin het aangaf met niet bij name genoemde partijen in gesprek te zijn. De nieuwe investeerders zullen volgens de uitgever “Caixin’s redactionele onafhankelijkheid niet schenden”.

Alibaba is met een opmars bezig in de Chinese mediawereld. Naast de aankoop van The South China Morning Post kocht het bedrijf vorig jaar ook een belang van 30 procent in China Business News, een mediabedrijf dat zich specialiseert in financiële berichtgeving.