Dit zijn de films die we deze week voor je bespreken

Met een interview met Oscarwinnares Brie Larson (‘Room’) en recensies van ‘Room’, ‘Alias Maria’, ‘London Has Fallen’, ‘De missie’ en ‘Préjudice’.

  • ●●●●

    Room

    Room is hartverscheurend en hartroerend, schrijft Dana Linssen. Niet omdat regisseur Lenny Abrahamson (Adam & Paul, Frank en What Richard Did) een hartbrekende film maakte over de vijfjarige Jack die met zijn moeder opgesloten zit in een hermetisch afgesloten tuinhuisje. Room wil niet de gevangenschap beklemtonen, maar de veerkracht van moeder en zoon.

    Regie: Lenny Abrahamson. Met: Brie Larson, Jacob Tremblay. In: 27 bioscopen

    Interview: Brie Larson: Ze won de Oscar voor beste actrice voor haar rol in Room, een film over een al zeven jaar gekidnapte vrouw en haar in gevangenschap geboren zoontje. “Ik ben graag onzichtbaar.”
    Achtergrond: Ontvoeringszaken: De Iers-Canadese schrijfster Emma Donoghue liet zich voor Room inspireren door de geruchtmakende zaak van Josef Fritzl.
  • ●●●●●

    Alias María

    Alias María focust in lange, stille scènes op de alledaagse routines van kindsoldaten, waarvan er volgens schattingen wereldwijd 250.000 van rondlopen. Toch is Alias María, over Colombiaanse kindsoldaten, geen film die aan het denken wil zetten. De film wil de kijken laten zien hoe kinderen de jungle zien: grauwgroen en claustrofobisch.

    Regie: José Luis Rugeles. Met: Carlos Clavijo In: 8 bioscopen

  • ●●●●

    London Has Fallen

    London Has Fallen, het vervolg op het succesvolle Olympus Has Fallen, neemt ons volgens Dana Linssen mee in een game. Gerard Butler, de bodyguard die Amerikaanse president Aaron Eckhart weer uit handen van terroristen moet houden, is onze avatar, de slachtoffers zijn talrijk, maar anoniem. Maar door het prangende realisme van de filmbeelden, is het een soort virtuele realiteit die niet meer van de werkelijkheid is te onderscheiden.

    Regie: Babak Najafi. Met: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Charlotte Riley. In: 87 bioscopen

  • ●●●●●

    De missie

    De documentaire De missie volgt een Nederlandse kolonel die tien maanden commandant is van MINUSMA, een VN-vredesmacht die sinds 2013 in Mali Franse troepen assisteert bij de bestrijding van jihadistische groeperingen. Af en toe lijkt regisseur Oey een ironisch accent te willen zetten, schrijft Raymond van den Boogaard. Maar zijn standpunt blijft onduidelijk: vindt hij VN-vredesmissies eigenlijk maar onzin? We komen het niet te weten, en evenmin word je uit deze film een steek wijzer over Mali.

    Regie: Robert Oey. In: 8 bioscopen

    Interview: Robert Oey Documentairemaker Oey filmde een stuurloze VN-operatie in Mali: “Ik ben gefascineerd door de gesloten subcultuur van defensie”
  • ●●●●●

    Préjudice

    Dit kleine Franse meesterwerk doet het meest denken Mike Nichols’ Who’s Afraid of Virginia Woolf?. Op het oog ontbreekt het aan niets in dit gelukkige, welgestelde gezin. Maar uiteindelijk blijkt het een ongeluksmachine, waarin de liefde en wreedheid moeilijk uit elkaar te houden zijn.

    Regie: Antoine Cuypers. Met: Nathalie Baye, Thomas Blanchard. In: 7 bioscopen

  • Interview: Antoine Cuypers: De debuterende regisseur Antoine Cuypers maakt veel indruk met het gezinsdrama Préjudice. “Juist normale mensen zijn vaak kwetsend.”

    Lees ook

  • Een echte Vermeer: Setbezoek

    Regisseur Rudolf van den Berg maakt een speelfilm over de roemruchte kunstvervalser Han van Meegeren. “Hij worstelt met de vragen die elke kunstenaar heeft.”

    ‘Een echte Vermeer’ is vanaf september te zien in de bioscoop.

  • Peter de Bruijn: Column

    peter

    Umberto Eco, de vorige week overleden auteur van De naam van de Roos was een eminente kenner van de cultuur van de Middeleeuwen, maar ook van James Bond, Peanuts, de strip van Charles M. Schulz, en Superman.

  • Inside Hollywood: Jason Bateman

    jason

    In animatiefilm Zootropolis trekken roofdier en prooi vrolijk samen op. Maar Jason Bateman is even klaar met de geëngageerde moraal van de film.

    Lees hier de rubriek