Wie wordt de nieuwe directeur van het Rijks?

Nu Wim Pijbes vertrekt moet het Rijksmuseum op zoek naar een nieuwe directeur. Dit zijn de zeven meest genoemde kandidaten.

1. Taco Dibbits

Taco Dibbits

Taco Dibbits (1968) is sinds 2008 directeur collecties van het Rijksmuseum. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de University of Cambridge en is specialist op het gebied van de Nederlandse en Italiaanse schilderkunst. In 2002 begon hij bij het Rijksmuseum als conservator 17de-eeuwse schilderkunst. In 2006 werd hij benoemd tot hoofd beeldende kunst en twee jaar later tot directeur collecties. Voordat hij bij het Rijksmuseum werkte, was hij directeur van de afdeling Oude Meesters bij veilinghuis Christie’s in Londen. Sinds zijn indiensttreding bij het Rijksmuseum heeft Dibbits een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de indeling van het nieuwe Rijksmuseum, het verwerven van nieuwe aanwinsten voor de collectie en het opzetten van het tentoonstellingsprogramma.

 

2. Cathelijne Broers

Cathelijne Broers

Cathelijne Broers (1968) is sinds november 2011 directeur van de Hermitage Amsterdam en De Nieuwe Kerk. Bij beide instellingen was ze daarvoor adjunct-directeur, onder directeur Ernst Veen, die zij opvolgde toen hij met pensioen ging. Broers begon haar carrière bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Hierna werkte ze als secretaris van de raad van bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting. Broers (1968) studeerde kunstgeschiedenis en bedrijfskunde, beide aan de Universiteit van Utrecht. Zij staat bekend om haar cultureel ondernemerschap. Zo verhuurt zij een vleugel van de Hermitage aan het Amsterdam Museum, voor een tentoonstelling over de Gouden Eeuw. Ook bood de Hermitage onderdak aan de collectie van het Van Gogh Museum, toen dat verbouwde.

 

3. Emilie Gordenker

Emilie Gordenker

De in de Verenigde Staten geboren Emilie Gordenker (1965) is sinds 2008 directeur van het Mauritshuis in Den Haag. Zij werkte daarvoor in New York, voor het Metropolitan Museum of Art, The Frick Collection en het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD). Ook gaf zij les in New York, onder meer aan de Rutgers University, Vassar College en de Bard Graduate Center for Decorative Arts. In december 2003 werd zij benoemd tot senior curator Early Netherlandish, Dutch and Flemish Art bij de National Gallery of Scotland in Edinburgh. In januari 2008 volgde haar benoeming tot directeur van het Mauritshuis. Gordenker is in 1998 gepromoveerd aan het Institute of Fine Arts in New York, met als specialisatie kleding in de Nederlanden in de 17de eeuw en Anthony van Dyck.

4. Marloes Krijnen

Marloes Krijnen

Marloes Krijnen (1955) is sinds de oprichting in 2001 directeur van fotografiemuseum Foam in Amsterdam. Ze studeerde politicologie en massacommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze vier jaar op de afdeling Internationale Zaken van het Ministerie van Milieubeheer, en vervolgens vier jaar voor de Stichting Amsterdam Promotion. Daarna was ze tien jaar directeur van Stichting World Press Photo, waarna ze drie jaar lang fotografen vertegenwoordigde met haar eigen fotoagentschap. Tenslotte werd haar gevraagd een business plan te schrijven voor een nieuw fotografiemuseum in Amsterdam, waarvoor ze in 2001 een bijdrage ontving van de gemeente Amsterdam. Dat resulteerde in Foam. Krijnen heeft veel samengewerkt met Joop en Janine van den Ende, niet alleen bij het maken van exposities in hun theaters, maar ook bij het oprichten van fotobeurs Unseen.

Lees ook: ‘Zelf maak ik alleen kiekjes’

5. Sjarel Ex

Sjarel Ex

Sjarel Ex (1957) is sinds juni 2004 directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Utrecht en specialiseerde zich in de vroege Nederlandse avant-garde en de beweging van kunstenaars en architecten rondom het tijdschrift De Stijl. Van 1984 tot 1987 werkte hij als onderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast organiseerde hij op freelancebasis tentoonstellingen over moderne en hedendaagse kunst. In 1988 werd hij benoemd tot directeur van het Centraal Museum Utrecht, waar hij verantwoordelijk was voor zo’n 300 tentoonstellingen. In 2004 volgde zijn benoeming tot directeur van Boijmans. Van de gemeente Rotterdam heeft hij recentelijk toestemming gekregen voor het bouwen van een open depotgebouw, het zogenoemde Collectiegebouw, in het Museumpark. Een particuliere stichting, De Verre Bergen, betaalt hieraan mee.

Lees ook: De eenzame veldtocht van Sjarel Ex

6. Axel Rüger

Axel Rüger

De in Duitsland geboren Axel Rüger (1968) is sinds april 2006 directeur van het Van Gogh Museum. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de Freie Universität in Berlijn, waarna hij doorstudeerde aan Cambridge en uiteindelijk zijn PhD behaalde aan de Queen’s University in Kingston (Canada). Rüger was werkzaam in diverse musea in Atlanta, Detroit en Washington voor hij in 1999 werd aangesteld als conservator Nederlandse schilderkunst 1600-1800 bij de National Gallery te Londen. In 1998 en 1999 woonde Axel Rüger ten behoeve van voorbereidend onderzoek voor zijn dissertatie in Amsterdam, waar hij zich de Nederlandse taal goed eigen maakte en een Nederlands netwerk opbouwde. In 2006 werd hij benoemd tot directeur van het Van Gogh Museum, dat vorig jaar verbouwd werd en een nieuwe entree kreeg, aan het Museumplein.

Lees ook: ‘Deze entree past een wereldmerk’

7. Nanne Dekking

Nanne Dekking (1960) was van 2013 tot 1 februari directeur Verkoop van Sotheby’s New York. Daarvoor werkte hij 11 jaar bij Wildenstein & Co., een van de belangrijkste kunsthandelaren van de wereld. Dekking heeft kunst en archeologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens werd hij assistent-curator bij de Koninklijke Collecties van het Huis Oranje-Nassau. Ook werkte hij voor het kunsthistorische adviesbureau D’Arts. Vervolgens werd hij adjunct-directeur van het Nationale Ballet. In 1995 kreeg Dekkings levensgezel, neerlandicus en journalist Frank Ligtvoet, een baan als cultureel attaché op het Nederlands consulaat in New York. Dekking ging met hem mee, en zette in New York zijn eigen bureau op, dat onderzoek deed naar prijsbepaling en de herkomst van kunst. Zo kwam hij bij Wildenstein terecht. In 2013 stapte hij over naar Sotheby’s. Sinds 1 februari is hij daar weg.